vrijdag 14 februari 2014

Vrij zijn in verbinding



Komende week start ik met een 10-daags buddy programma dat ik als thema de naam “Vrij zijn in verbinding” heb mee gegeven. Een fantastisch mooie werkmap in het Engels, met dank aan mijn vrouw, ligt inmiddels voor onze internationale gast klaar.

Thema’s voor dit soort programma’s vallen me altijd in na het levensverhaal van deelnemers dat ik bij de intake hoor . Als ik zo’n enorm persoonlijk verhaal bij me laat binnenkomen dan gaat mijn onderbewuste er misschien wel heel bewust mee aan de slag. Individuele puzzelstukjes, die het uiteindelijke programma gaan vormen, verschijnen zomaar. Het zal de werking van het universum wel zijn… En zonder er om te vragen plopt er onverwacht letterlijk een beeld ergens om me heen op dat als metafoor het thema van het programma aan geeft en helder maakt.

Dit keer kwam het beeld van de foto bij dit blog in me op. Ik maakte die foto een jaartje geleden, hier vlakbij, in de Queen Sirikit Botanic Garden. En nu ik hem weer tegen kom, getriggerd door een groepsprogramma in januari,  zegt hij me steeds meer vanuit de achtergronden van het boeddhisme.

Het is Valentijnsdag vandaag en hier bij toeval ook ‘Makha Bucha day’.  Geliefden krijgen soms bloemen en speciaal ook vandaag krijg de Buddha bloemen. De lotusbloem.

Het blad van de lotusbloem drukt heel mooi het thema voor het programma van volgende week uit. Het blad laat waterdruppels verbinden. Ze worden als parels. Eén met zichzelf en slechts licht verbonden met het blad. Een unieke ‘gave’ of speling van de natuur van het lotusblad. Mooi, helder, speels, aanwezig en ook super los. 

Deze manier van Zijn houdt je niet alleen helemaal helder bij jezelf maar houdt je ook in vrij contact met de wereld om je heen. Het heeft iets van loslaten en verbinden tegelijk. Het draait immers om jou en je bent er ook weer niet alleen. Je mag er zijn zoals je bent. Een vorm van ‘visible emptiness’ er hoeft niets af en er hoeft niets bij. Het is gewoon goed zoals het is.

Vrij zijn in verbinding… het gaat alweer mooi worden komende week.

Frans Captijn


Geen opmerkingen:

Een reactie posten