vrijdag 27 december 2013

Oud & nieuw bestaan niet.



Gelukkig vier ik al 56 jaar oud en nieuw. Daar ben ik oprecht dankbaar voor. 
Ik denk dat oud & nieuw voor de meeste mensen eigenlijk hét moment is om letterlijk even één seconde stil te staan. Die seconde dat de klok op 31 december van het jaar van 23.59:59 naar 00.00:00 over springt. Met spanning leef je er naar toe.

Ik herinner me nog de avonden thuis als kind. In ons huisgezin gingen we zo’n 10 minuten voor dit moment op onze knieën voor de kerststal en in een gebed haalde mijn vader hoogtepunten en dieptepunten op uit het afgelopen jaar en sprak hij wensen voor ons gezin uit voor het nieuwe. We hadden weer wat geleerd en waren gegroeid door de ervaringen in het afgelopen jaar. En ook het nieuwe kende, letterlijk en figuurlijk, weer de seizoenen van lente, zomer, herfst en winter. Zo gingen we het oude jaar uit en het nieuwe jaar in.

boeddhistische vlag Dhamma  wiel
Hier in Thailand doen we dat ook. Net als vorig jaar mag ik dat ook dit jaar hier weer begeleiden. We verzamelen ons op de top van de heuvel met bewoners en (hotel)gasten hier. De monniken komen en ook hier wordt met ‘chanten’ en boeddhistische verzen het jaar uit en in gezongen en tegemoet gegaan. Na afloop van deze korte plechtigheid is er ook hier vuurwerk en kiezen vele wensballonnen hoog het met sterren gevulde donkere luchtruim. Een idee van afscheid nemen, loslaten en doorgaan of soms gewoon op nieuw beginnen. Er is altijd weer een nieuwe kans… De boeddhisten gebruiken daar het altijd maar door draaiende Dharma of Dhamma wiel voor om dit uit te drukken.

Toen ik van de week die prachtige sterrenhemel zag en even over oud en over nieuw na dacht kwam er in me op dat oud en nieuw eigenlijk helemaal niet bestaan. Je kunt het niet aanraken.

Het is een herinnering aan dat wat geweest is en vaak een verlangen naar dat wat er nog niet is. Maf eigenlijk en toch vieren we het altijd. Het enige dat bestaat, en wat je in je leven kunt aanraken is dat wat er NU is. Niet alleen die ene seconde die we zo van harte proberen te vieren. Als je je wat vaker bewust bent van NU dan kun je eigenlijk misschien wel continu oud & nieuw vieren.Je bent er immers altijd precies tussen in. Volgens mij is dat een stuk bewuster leven.

Graag bedank de mensen met wie ik mocht om gaan voor de inspiratie die juist zij afgelopen jaar voor dit wekelijkse blog leverde. Ik bedank jullie, de lezers van mijn blog, voor hun tijd geduld om te lezen. Wie weet brachten de inzichten die ik in dit deel van onze wereld kreeg ook voor jou nog wat in-zicht.

Voor het komende jaar wens ik iedereen enorm veel bewuste oud & nieuw of ‘NU’ momenten toe. Sta eens wat vaker stil om te vieren wat en waar je (al) bent.

Frans Captijn 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten