vrijdag 15 februari 2013

Ken jij de inhoud van jouw muzikale fruitmand?

Toen ik nog in Barneveld werkte, werd daar in de Veluwehal regelmatig van de EO het programma: ‘De muzikale fruitmand’ georganiseerd. Een beetje gekscherend haalde ik daar mijn opmerking: ‘Geniet nu, het is later dan je denkt en de muzikale fruitmand is wellicht al bijna leeg’ vandaan.

Je wordt ouder kun je misschien denken. Je komt er meer mee in aanraking, en toch… Ik herinner me maar al te goed mijn neef die heel erg jong aan kanker overleed. Van mijn zus weet ik nog de opmerking dat ze destijds schrok van hoeveel vooral ook jonge mensen op de afdeling oncologie van het ziekenhuis lagen. Als je er niet zelf mee wordt geconfronteerd sta je er ook niet gemakkelijk bij stil.

We moeten steeds langer doorwerken (van wie overigens?)
De medische wetenschap maakt nog steeds sprongen voorwaarts (wat dat dan ook mag betekenen). Er wordt veel effort geleverd om 'de winter van het leven' te verlengen. 
Fysiek kun je het in sommige gevallen langer volhouden of je hebt meer kans om langer te leven dan vroeger. Wat de kwaliteit van dat leven dan is?  

Genieten of pas écht gaan leven na je pensioen...? Je zult niet alleen steeds langer moeten wachten. Of je er dan nog bent (ik ken helaas enorm veel voorbeelden die het niet mochten meemaken) en zo ja, hoe (fysiek en/of mentaal) je dan je wensen, verlangens en/of dromen nog kunt realiseren wordt een steeds moeilijker te beantwoorden vraag. 

Welke generale excuses gebruik je steeds maar weer om géén stappen te zetten. Jawel, je kunt dit blog natuurlijk zien als luxe praat en toch... 
De kans dat je fysiek niet meer tot al dat genieten dat je je had voorgesteld na het stoppen met je baan is reëel aanwezig. Leef je om te werken of werk je om te leven? Hoe zet jij, juist NU, in op genieten?

Als iemand, vooral op jonge leeftijd, overlijdt staan we vaak heel even stil met waar we in ons leven in vredesnaam allemaal mee bezig zijn. We vragen ons voor heel even af waar we 'het' allemaal voor doen, waar we ons druk om en over maken en vooral ook wat het leven waard is... De ratrace waarin we zitten zet ons meestal heel snel weer op het onbewuste spoor van doorgaan...

Misschien is het zo gek nog niet om niet alleen deze korte momenten bij overlijden aan te pakken om eens even stil te staan en na te denken over die vragen. Neem actie! Zet er juist NU op in om gewoon regelmatig voor jezelf wat meer tijd te nemen om op jouw manier te kunnen genieten. 
Je muziekale fruitmand is wellicht al bijna leeg.

"Geniet zoveel meer…" zei een oude koffie reclame ooit eens. Waarom niet? Je hebt het vaak zelf in de hand. Droom niet je leven maar leef meer je droom.



Frans Captijn





Geen opmerkingen:

Een reactie posten