vrijdag 6 juli 2012

Ga veranderingen aan als bamboe

In mijn loopbaan heb ik veel mensen gekend die enorm veel moeite hadden met alle veranderingen die op hen af kwamen. Hoe ga je daar nu mee om? Vragen als; Waarom kunnen de dingen, zelfs die goed zijn (of lijken) niet bij het oude blijven? Kan er nu niet eens eindelijk rust komen? Ik wil niet mee met al die veranderingen tenzij ik vooraf precies weet waar ik aan toe ben en wat het me voor verbeteringen oplevert.
Misschien ken je deze mensen ook wel of, en daar is niets mis mee, ben je er zelf een. Wellicht dat dit blog je ook eens een andere invalshoek biedt.

In mijn ogen sluiten dit type mensen hun ogen voor de realiteit. Zeker in het mooie Thailand waar ik verblijf en het Boeddhisme waar ik mee om mag en kan gaan leer je anders te kijken. Toch… voor de invalshoek die ik graag met je wil delen heb je dat niet eens nodig.

Alles, maar dan ook alles, verandert. Dat is één groot continue proces. Heb je daar wel eens bij stil gestaan. Het voelen door je lichaam, het beeld dat je ontvangt door te kijken en de geluiden die je hoort… ze zijn er alleen maar in het hier en nu. Niet in het verleden of in de toekomst en… ze veranderen voortdurend!
Zelfs een stilleven als schilderij verandert voortdurend. Dit alleen al door de lichtval maar ook door de energetische energie die er omheen hangt én die jij, afhankelijk van hoe jij je voelt, er naar kijkt. Ook een muziekstuk waarvan tonen en melodie in partituur vastliggen verschilt keer op keer ook al wordt het door de zelfde persoon gespeeld. De passie die de persoon er in legt en de wijze waarop en de emotie waarmee jij er naar luistert verschilt keer op keer. Luchten wisselen, zaken verouderen en andere komen nieuw op.

Gekscherend heb ik wel eens tegen mensen die zoveel moeite met veranderingen hebben gezegd dat ze zich nooit druk hebben gemaakt over het feit dat ze met hun voeten niet meer in hun kinderschoentjes passen. Alles verandert, als een continue aaneenschakeling van dingen die zijn. Alleen onze gedachten gaan steeds terug en vooruit en zorgen voor een continue gevoel van ‘lust’ naar waar je je goed bij voelt of wat je zo graag wilt hebben om (nog) gelukkiger te worden. Onrust ook. De vraag is daarbij echter; ‘Wat is dan voor jou geluk’, maar dat is misschien iets voor een ander blog.

Wat Thailand en het Boeddhisme me wel oplevert is dat de meeste, zo niet alle, zaken draaien om het feit hoe JIJ er naar kijkt en hoe stabiel JIJ in het leven staat. Dat is vergelijkbaar met bamboe, een plant die niet voor niets zowel in het logo van stichting ESIEA als in dat van Villa-Asia voor komt.

Bamboe staat voor geworteld zijn in jezelf, mee bewegen en steeds weer groene loten produceren. Voor het langzaam maar zeker anderen laten profiteren van jouw pracht, van dat wat jij hier op de wereld komt doen. Dat is niet jezelf profileren maar gewoon zijn wie je echt alleen maar bent (je bent mooi en goed genoeg) en de tijd geven om zaken te laten rijpen en zo nodig, als zaden gepland zijn, te laten doorwoekeren…

Als jij in jezelf goed geworteld bent dan beweeg je, vanuit innerlijke stabiliteit, flexibel mee met alle veranderingen en accepteer je dat wat er voor en om je heen gewooneg ontstaat. Op jezelf heb je invloed op je omgeving zo goed als niet, hoewel je dat soms wél denkt. Investeren in jezelf levert je energie op die je weer kunt gebruiken om jouw missie hier, jouw kwaliteiten en talenten, tot wasdom te laten komen.
Goed voor jezelf en goed voor anderen én een hoop minder gezeur op de wereld.

Veranderingen aan gaan als bamboe kan zo gek nog wel eens niet zijn.

Frans Captijn  


1 opmerking:

  1. Helemaal waar, we zijn veel te gehecht aan allerlei dingen. Allemaal beelden "in mijn ideale wereld....". Nienke , mijn vrouw, lacht mij wel eens uit als ik me ergens aan erger wat te mahen heeft met het feit dar ik iets in mijn kop heb wat niet strookt met de realiteit... oh ja, denk ik dan, face reality.

    BeantwoordenVerwijderen