vrijdag 9 maart 2012

Even stilstaan is vooruitgang!

Sneller, multitasking, interruptie, nog meer aanpakken, er bij willen/moeten horen, vooruit kijken, hollen, actie...

We leven in een eeuw van hollen en interruptie. De eeuw van informatie is over gegaan in de eeuw van verstoring. Uit onderzoek blijkt dat iemand die 8 uur per dag werkt, gemiddeld elke 11 minuten een verstoring te verwerken krijgt. Dat kan zijn een e-mail, een twitterberichtje, een telefoontje, een sms, een whats app, iemand die binnen komt (wat steeds spaarzamer wordt omdat beeldschermen trekken), of wat dan ook. Het kost ongeveer 25 minuten om weer terug te komen bij en in het ritme waar je in bezig was. Elke mail kost je dus zo'n 25 minuten van je leven. Je werkt ermee aan de beschadiging van je korte termijn geheugen. 

Op dit moment geldt (info van Pew Research Center) voor de jeugd in Amerika al dat gemiddeld zo'n 100 berichtjes per dag via i-phone of i-pad verstuurd wordt. Zo'n 35.000 per jaar! Zelf zit ik regelmatig in de trein en kan me voorstellen dat europeanen (ik zie inmiddels zo'n 90% rechtshandigen en 10% linkshandigen lopen met hun i-phone) ook aardig op weg zijn.  

Multitasking, twee of meer dingen tegelijk doen, trekt per taak 20 - 40% van je productiviteit weg. Dat betekent voor elke 10 maanden werk per jaar dat je 2 - 4 maanden zomaar in tijd en geld weg gooit. Naast tijd, effectiviteit, productiviteit en geld tast het ook nog eens je IQ aan. 

Als je thuis naar een commerciele televisiezender kijkt wordt er, zonder dat je er erg in hebt, elk uur 20 minuten tijd van je gestolen door je in die tijd te wijzen op dingen die je feitelijk niet nodig hebt. Ik ging daarop twee weken geleden al in.

Je zou al die tijd ook eens kunnen gebruiken om stil te staan en daarmee uiteindelijk vooruit te komen. 

Bedrijven verkopen of leveren producten, service en vooral waarde. Ze zetten over het algemeen in op zo'n 60% van hun tijd produceren, leveren en service, zo'n 20% aan marketing en zo'n 20% aan administratie en organisatie zaken. Wat in deze verdeling vooral mist is tijd om stil te staan. Bij mensen is dat niet anders.

Even stilstaan, het hoofd leeg maken, strategie bepalen en lange termijn denken zorgen voor meer rust, betrokkenheid, aandacht, een kwalitatief hoogwaardiger product, flexibiliteit, anticiperen, meer bezieling en voorbereid zijn op ontwikkelingen die op je afkomen.

10% van je tijd inzetten op stilstaan en strategiebepaling is zowel persoonlijk als bedrijfsmatig niet alleen heel normaal  maar ook nog eens heel verstandig om betere en uiteindelijk in de praktijk ook nog snellere vooruitgang te kunnen boeken.

Frans Captijn



1 opmerking:

  1. Hoi Frans, herkenbaar artikel voor mij. Ik wandel vanaf 31 maart 2012 vanaf St. Jean Pied de Port naar Santiago de Compostela om mijn hoofd leeg te maken, 'stil te staan' bij waar ik nu ben en hoe ik daarna vol gas verder kan gaan met Eagle's Flight Benelux. Ik blijf zeg maar '4' dagen op de thuisbasis voordat ik de woestijn in ga!

    Groet,

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen