vrijdag 13 januari 2023

Genieten van de open volière

Mijn hele leven heb ik al iets met vogels. Ik heb er al eens eerder wat over geschreven.  Waar het vandaan komt weet ik eigenlijk niet. Dochter Carlien stuurde me onlangs een filmpje dat ze op haar werk maakte. Vogels scheerden speels door het water van een sprinkler op het veld. En de specialiteit van mijn zoon als dierenverzorger was toevallig ook tropische vogels. Ik wilde ooit eens een tattoo met twee zwaluwen. Het is er overigens nooit van gekomen. 

Die zwaluwen vind ik speels, vrij, flexibel, geweldige nest bouwers en super goede verzorgers van hun kinderen. En misschien ligt daarin wel voor mij die aantrekkingskracht. Aan mijn dochter schreef ik naar aanleiding van dat filmpje hoe fantastisch het niet was om die diertjes gade te slaan. Ze maken zich niet druk over het nieuws, hebben volgens mij weinig stress, hebben geen last van inflatie, geen mobieltje in hun poot, gewoon lekker vrij in de natuur. Ze verzorgen zichzelf.

Elke ochtend nemen we hier ruim de tijd om buiten in onze open volière (op de veranda van de TED's (Talk, Eat and Drink's place) op ons land, te ontbijten. Meestal is dat nog een extra feest door alle vogels die om ons heen druk in de weer zijn. In de bomen en struiken, de vijver, het hele jaar door hun nesten op ons terrein, in de fruitbomen en natuurlijk in de lucht. Het zweven en jachten van de diverse adelaars vind ik een geweldig gezicht. Overigens net zoals die zwaluwen die de insecten uit de lucht en vlak boven het water van de vijver scherend weghappen. De meeste vogels komen inmiddels ook steeds dichterbij. 

Werkelijk allerhande kleuren. Pas een prachtige groene blad vogel. Een schitterende camouflage tussen de bladeren van de haast altijd groene bomen hier. Maar ook gele, blauwe, bruine, zwarte, grote witte koereigers, en haast elke avond en nacht meerdere uilen. 

Hier een kleine greep als collage van wat vogels. Het zijn er veel en veel meer maar toch om een indruk te geven. 

Kadhow is er totaal aan gewend en komt als hij onder TED's ligt alleen in actie als sommige vogels eten van hem willen stelen. En Cupid moet helaas aan de lijn. Met haar jachtinstinct houdt ze alle dieren om ons heen in de gaten. Het liefst wil ze overal mee spelen of tenminste achteraan. Los mag ze tijdens de wandelingen in het bos of als haar moeder en broers en zussen weer eens op visite komen.  

Het is dagelijks extra genieten van ons ontbijt met al die verschillende vogels om ons heen in onze open volière.  Fijn er de tijd voor te nemen. 
































\































Frans Captijn (Gangey Gruma) 


1 opmerking: