vrijdag 20 januari 2023

De blijvende herinnering door en met geur.

Ooit heb ik er denk ik al eens eerder over geschreven. Het overkwam me alweer. 

Even nadat we hier in Surin met onze bouw begonnen kocht ik op een markt tegenover een van onze bouwmarkten drie nacht planten (Dok Ratree, Yasmin (betekenis: "Geschenk van God")). In de tuin van mijn huis in Mae Rim en in het plantsoen er tegenover merkte ik de daar wilde planten, jaren geleden voor het eerst op. Nou ja, opmerken? Je kunt er gewoon niet omheen. Een onbeschrijflijke en meer dan fantastische geur die zich een aantal keren per jaar voor dagen uit de bloemen, die alleen in de nacht open gaan, verspreidt. 

Als we 's avonds in een van onze piramides gaan slapen hangt die geweldige geur in de badkamer omdat er een plant vlak bij het raam van de badkamer staat. Inmiddels groot genoeg om te bloeien. En als we in de avond op onze TED's veranda zitten is dat niet anders. Die geur maakt blij en blijft verrassen. 

Zonder dat je er misschien ooit bij stil staat is/zijn onze reuk zintuig(en) van alle zintuigen het best in staat om ervaringen en herinneringen op te slaan. En het mooie van die herinneringen en ervaringen met geur is dat als je na een lange periode een geur weer waarneemt die je herkent, je gelijk ook de hele ervaring en beleving wereld, tot vaak in details, van destijds weer terug krijgt. Als een soort trigger van herinneringen. 

Die nachtbloemen bij ons maken me blij en roepen tot in detail herinneringen op uit het verleden. En dat heb ik overigens met veel en veel meer andere geuren ook. Geur slaat zich volgens mij op een speciale manier in je geest op. De 'film van toen' begint gelijk weer te draaien als je je door die geur wederom laat beroeren. 

Ik weet haast zeker dat ook jij die ervaring(en) kent en/of hebt. Gaaf eigenlijk dat het zo werkt. 


Frans Captijn (Gangey Gruma) 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten