vrijdag 2 april 2021

Ervaringen van een dagje als leraar

Een paar weken geleden ben ik gevraagd om vrijwillig een dagje mee te draaien als extra leraar tijdens de Engelse dag op de Prakumarn school in Surin hier in Thailand. Leuk om die uitnodiging te krijgen.

Het verzoek was om in het Engels over verkeersborden en symbolen te vertellen. Afgelopen woensdag was het zover. Een dagje geen bouwactiviteiten voor mij. Prima om het beton te laten harden. 

Van het Land & Transport office in Surin had ik voor kinderen een paar boekjes en een poster over verkeersregels en borden gekregen. Zowel in het Thai als in het Engels. Verder had ik op YouTube wat dingen gevonden die goed van pas kwamen. 

Maar liefst zes klassen van dertig leerlingen kwamen op de les af. Een les vol met humor, spel en dans. Leuk om wat ervaringen te delen in dit blog.

Ik ben gewend om rond zes uur in de morgen op te staan. Ik doe dan mijn meditatie en yoga. Woensdag, om op tijd (half acht) op school te zijn, liet ik voor een keer mijn oefeningen schieten. 

Onderweg naar school kwam in me op hoe zalig het is om 'vrij' te zijn. Om me heen scooters, motoren, songthaews en auto's met mensen die naar hun werk moesten. Ik ben daar al bijna negen jaar hier vrij van. Goed om het weer eens te beseffen. Iets om dankbaar voor te zijn. 

Ongekend de discipline die er is en vooral ook het respect voor de docenten. Ik ben ook de hele dag geen mobieltje in een hand tegen gekomen. Kinderen die werkelijk super geinteresseerd waren. Oudere kinderen die ongevraagd kinderen van lagere groepen helpen. Een genot om binnen op blote voeten te lopen. Een super verzorging de hele dag door en een uitstekende lunch. 

En wat me verder opviel was hoe fris en vol energie
, zelfs om half vier in de middag, de kinderen bleven. Let wel het was 41 graden C en lang niet iedere ruimte waar gewerkt werd had de beschikking over airconditioning. Knap!

Na een super leuke dag heb ik in ieder geval diep geslapen ;). 


Frans Captijn (Gangey Gruma) 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten