vrijdag 27 november 2020

Geluiden van de herfst.

De seizoenen in Thailand zijn anders dan in bijvoorbeeld Europa. Hier kennen we de regentijd en de droge tijd. Die droge tijd is onderverdeeld in een koele en een hete periode. En daarmee kom je dus eigenlijk op drie seizoenen; het regenseizoen (juni-oktober), het koele droge seizoen (november-februari) en het hete droge seizoen (maart-mei). En toch kun je lente, zomer, herfst en winter in die drie ook terug vinden.

Gisteren, herfst en het koele droge seizoen, liep ik zoals elke dag weer eens zalig in het bos. Ik wandel met Kadhow steeds op andere plekken en gisteren was dat op een plek in Chiang Mai die voor mij super goed voelt. De energie voelt er geweldig. Knisperende bladeren bij elke stap die hij en ik zetten.

Kadhow stond stil en keek om zich heen. Ik volgde zijn voorbeeld. Totale stilte of toch niet. Nee, helemaal niet. Een zachte bries, prachtige kleuren, supergrote bladeren van teak bomen en er was een geluid dat hoorde als regen in het bos of als een knapperend houtvuur. Vogels die in alle rust en in harmonie verschillende melodietjes lieten horen. Het was een meer dan mooie meditatie om je gewaar te zijn van geluiden van de herfst.

Het ‘regen’ geluid kwam van de bladeren die hoog uit de bomen, in het zonlicht, naar beneden vielen en op de bodem van droge voorgangers, die een soort van trommel vormden, terecht kwamen.
Geluiden van ver, van dichtbij, zacht en hard, uit alle richtingen om me heen, hoge tonen en lage tonen, melodie, harmonie, een fantastisch gratis ‘orkest’ dat de natuur als een soort van meditatie aanbood.

Het was weer een fantastisch moment genieten ver van een wereld die steeds harder rent… 


Frans Captijn (Gangey Gruma) 


2 opmerkingen:

  1. Prachtig!
    En jij hebt er als geen ander 'oog en oor' voor......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is deel van meditatie. Een andere en diepere manier van luisteren en daarin zit zoveel moois verborgen.

    BeantwoordenVerwijderen