vrijdag 24 mei 2019

Meer is beter? Word wakker en creëer ruimte om blijer te leven!

Continu zijn er in Chiang Mai, Thailand, marketingcampagnes voor de verkoop van huizen en appartementen. Meer dan supergrote billboards die het lijkt wel met name de interieurs van die woningen toe schreeuwen.
Ik denk dat elke vierde truck die hier rijdt zo’n beetje een betonwagen is. Chiang Mai explodeert. Enorm veel is in ontwikkeling. Naar het lijkt absoluut geen economische crisis, hoewel veel appartementen en huizen toch ook leeg staan.
  
Op weg terug van een begrafenis zag ik wederom grote borden van wederom een nieuw project. Met mijn achtergrond in de bouw en architectuur blijf ik het vreemd vinden dat kennelijk een prachtig interieur op de enorme foto’s de woningen moeten verkopen. Structuur en lay-out van de woningen tref je niet aan. Meer een soort van showrooms. Alsof je een huis koopt voor de gordijnen, het bed of de bank zo lijkt het.

Dit nieuwe project toonde met vet gedrukte woorden: "Meer is beter" en zoals je op de foto kunt zien scheet zelfs een vogel al over die 'slogan'. Wellicht begrijpt dat dier zaken al beter dan menig mens. Het leven draait immers niet om altijd maar meer, laat staan dat je er duurzaam geluk in vindt. Het zijn bedrijven en met name marketeers die ons dit wijs maken. Er moet immers geld worden verdiend.

Beter is precies het tegenovergestelde. Niet meer maar juist minder. En minder creëert ruimte om te ademen, om van kwaliteit te genieten en ... blij en dankbaar te zijn voor dat wat je allemaal al lang genoeg hebt.
De meeste huizen zijn vaak al een soort van winkels meer dan vol met spullen. We gaan maar door met verzamelen, weten zelfs soms niet eens meer waarom we überhaupt iets hebben gekocht. En daar zou nog meer bij kunnen omdat dat dan beter is???.

Vorige week vertelde iemand me een geweldige manier om weer ruimte in je huis te creëren. Eigenlijk heeft het te maken met twee dingen zei hij. Wat hij me vertelde resoneerde in mij:


  1. Loop gewoon door je huis. Neem kamer voor kamer dingen die je ziet staan of hangen eens in je handen en stel jezelf de vraag (wees eerlijk tegen jezelf) ‘Brengt dit me nog steeds plezier of vreugde in mijn leven? Krijg ik hier energie van? Als het antwoord 'Nee' is, doe het dan van de hand.
  2. Na die eerste actie, het creëren van ruimte, organiseer je de dingen die overblijven. Dit is een andere manier om meer ruimte te hebben, overzicht te krijgen en gemakkelijker die dingen die je blij maken als je ze nodig hebt terug te vinden.

Meer is beter? Laat me niet lachen. Waar gaat het leven eigenlijk allemaal om en over? Over het eindeloze proces om steeds maar weer meer te willen hebben? Vastklampen en beschermen van meer omdat het je allemaal zo veel meer blij maakt of juist van ruimte en vrijheid berooft?

En trouwens, de wens om steeds meer te hebben en te houden voedt het gevoel van angst. Die bangheid laat je steeds meer handelen vanuit die angst om dingen te verliezen. Als je je vastklampt aan de dingen die je (altijd maar slechts tijdelijk) bezit, wordt je slaaf van al die bezittingen. 

Naar mijn mening is het grootste doel van leven om te LEVEN. En daarvoor zijn vreugde, vrijheid, loslaten en ruimte om te ademen de belangrijkste factoren. Dat is iets anders dan doorgaan met nog meer te verzamelen omdat dat beter zou zijn.

Frans Captijn (Gangey Gruma) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten