vrijdag 11 januari 2019

Net als een matras heeft ook ieder verhaal tenmiste twee kanten. Jammer om contacten en vriendschappen te verliezen.

Blijf rustig en oordeel niet te snel. Ik trapte er weer eens met twee voeten tegelijk in.

Als extra verrassing op het eind van het jaar wilde ik mijn zoon een matras cadeau doen. Letterlijk een steuntje in de rug geven nu zijn studentenmatras wel zo’n beetje op is. Nu eens niet een afhaalmatras van een groot winkel bedrijf maar een kwaliteitsmatras uit een bedden speciaalzaak. En ja dat kost dan wel meer maar, mijn persoonlijke overtuiging, je slaapt beter en kunt van zo’n matras langer gebruik maken. Op de keper beschouwd ben je per nacht misschien nog wel goedkoper uit (ja ik blijf ook nog een beetje Nederlander).

Ik adviseerde mijn zoon dan ook om naar zo’n speciaalzaak te gaan en hij had er helaas geen goeie ervaring. Hij had een leuk niet alledaags bedrag in zijn achterzak zitten en kwam onverrichter zaken terug. Toen ik zijn verhaal hoorde raakte ik als vader aardig geirriteerd. Direct klom ik in de pen en schreef ik een mail naar het bedrijf om mijn teleurstelling te delen. Ik legde mijn intenties naar mijn zoon en mijn hang naar kwaliteit uit. Ik gaf hen aan dat ik kon begrijpen dat hij met zijn vriendin misschien niet alledaagse (jeugdige) klanten waren maar dat ze als zaak nu wel geld lieten schieten en negatieve reclame over zich af riepen. Hoezo kwaliteit in klantencontact en tevredenheid?

Mijn zoon, en ook mijn dochter in Australie vonden mijn reactie fel en wel wat erg snel maar vonden het wel fijn om te zien dat ik voor hen op kwam. Ja, ‘Daar zijn vaders voor’ zou volkszanger Django Wagner zingen ;).

Nog geen 10 minuten later belde de directeur van het bedrijf in Limburg mij in Thailand op om zijn begrip te tonen, zijn kant van het verhaal uitvoerig te vertellen, en advies te geven. Best een vak, kan ik je zeggen, die matrassen. Dat bellen vond ik niet alleen klasse maar gaf me ook een andere kant van het verhaal en begrip voor zijn uitleg. Het maakte me rustiger en milder.

Waarom moest ik die spiegel weer door mezelf voor gehouden krijgen. En ben ik daarin uniek?

Ik ben er zeker van dat ik op die laatste vraag volmondig nee kan zeggen. Iedereen maakt dit soort situaties mee en oordeelt vaak vanuit een eenzijdig beeld.

Als ik terug denk aan de vervelende tijd van onze echtscheiding dan vinden de meeste mensen die het verhaal van mijn ex-vrouw daar over hoorden me maar de meest vreselijke man en vader die er op de wereld rond loopt. En mensen die naar mijn, eenzijdige, ervaring luisteren begrijpen de situatie en de wijze van handelen waarin ik terecht ben gekomen ook niet.

Al dit soort verhalen zijn vanuit onze eigen beleving en ervaring eenzijdig ingekleurd. Zo enorm jammer dat mensen, en ja ik doe en deed er ook aan mee, op basis hiervan beslissingen nemen en in dit geval bijvoorbeeld vriendschappen voor de rest van hun leven verbreken. Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat de waarde van die vriendschap dan eigenlijk voorstelde. 

Ach, een leven lang leren zal ik maar zeggen. Daar mag je blij om zijn en ja, inderdaad, soms is het even een confrontatie. Toch weer goed die spiegel en petje af voor dit bedrijf.

Oordeel niet zo snel en neem ook een tijd om de andere kant van het verhaal te weten te komen. Net als een matras heeft ook een verhaal altijd tenminste twee kanten (belevingen) ...

Frans Captijn (Gangey Gruma) 

captijninsight@gmail.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten