vrijdag 9 november 2018

Open je briefpost niet op vrijdag en zaterdag en kweek rust in je email verkeer.

Post, zowel briefpost als email verkeer, kan je humeur aardig verstoren. Zeker tijdens je welverdiende weekend dat je nodig hebt om weer even op te laden. En natuurlijk kan dat zowel in positieve zin als in negatieve zin zijn. Heb je er ooit bij stil gestaan?

Afgelopen week werd ik er door iemand uit Nederland en iemand uit Duitsland weer eens even haarfijn op gewezen en veel negatieve gevoelens kwamen weer even terug. 

Graag deel ik met je hoe ik mijn ‘postgedrag’ inmiddels heb ingericht. Niet als het ei van Columbus maar wellicht om er toch eens over na te denken en wellicht actie te ondernemen om misschien wat meer regie over je leven terug te krijgen.

Helaas heb ik in de jaren negentig in een vervelend en langdurend, soms tergend, proces van een echtscheiding gezeten. Niets unieks om het maar even snel nu zo af te doen. En toen ik luisterde naar de verhalen van die twee kwam veel weer boven over hoe dat toen gegaan is en ook hoe zaken vaak nog steeds bij mensen gaan. Verstoringen van je weekend, verstoringen van nachtrust door… jawel post.

Misschien denk ik nu wel te ver door achteraf te zeggen dat het voelde als een soort van complottheorie. Maar meestal lag er weer een dikke brief van een of ander advocatenkantoor op zaterdagmorgen in de brievenbus of kreeg ik een mail op de vrijdagmiddag. Alsof in het lesprogramma van de advocatuur is opgenomen om vooral de ‘tegenstander’ van je ‘client’ of in mijn geval ‘cliënte’ het leven in het weekend zuur te maken.

‘Benieuwd’ open je dan zo’n bericht en je weekend is gelijk aan gort. Die tijd die je juist hebt om even op te laden wordt in beslag genomen door gedachten, boosheid, ongeloof, en noem maar op. En niet alleen overdag, vooral ook ‘s nachts.

En natuurlijk heeft het niet alleen met de advocatuur te maken. Zeker weten dat je uit je persoonlijke ervaringen ook een opsomming van afzenders kunt noemen.

En ook hier kun je zelf de regie over in handen nemen en al zeker voor dat wat je privé leven aan gaat. 
En ja, regie over je post en mail vergt wat discipline om van dat aangeleerde verslaafde gedrag om direct te lezen en te reageren af te komen. Overigens stond ik er versteld van hoe snel mijn buitenwereld er aan was gewend en ben ik ook positief verrast over hoe er op wordt gereageerd.

Mijn persoonlijke voorbeeld deel ik dan ook graag met je.

# Allereerst open ik post die ik ontvang op vrijdag of zaterdag pas op maandag.

# Mijn digitale postverkeer heb ik ook al tijden terug anders in handen genomen.  
Als mensen mij een mail sturen (zowel overigens zakelijk als privé) dan krijgen ze automatisch standaard in het Engels en Nederlands het volgende berichtje alvast terug:

Dank je voor je bericht.

Houd er rekening mee:

Ik zit in een haast continu digitaal vasten & ontgiftingsprogramma. Daardoor geniet ik nog meer van het Leven van mijn leven en van face-to-face contact in verbinding met vrienden, gasten en natuur. Daarom bekijk ik mijn emails uitsluitend op maandagochtend en donderdagochtend vóór de middag in Thailand (GMT + 7).

Indien nodig probeer ik binnen twee dagen nadat ik je mail heb gelezen te reageren.

Bedankt voor je begrip en een mooie dag verder.

Frans Captijn

Tot op heden dragen de twee acties bij mij aan meer rust en nagenoeg geen verstoring van over het algemeen super fijne weekenden bij.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

captijninsight@gmail.com





Geen opmerkingen:

Een reactie posten