vrijdag 11 november 2016

De oogst van multitasking.

Ja, ik weet het, ik ben van een andere (misschien ouderwetse) generatie. Mijn twee kinderen zijn veel beter in multitasking dan ik. Ze zijn er aan gewend. En ja, in mijn vorige loopbaan als CEO deed ik mijn best om zo veel mogelijk taken of activiteiten in dezelfde tijd te doen. Met mijn andere levensstijl hier in Thailand ben ik het meer en meer verloren.
Ik voel me er een beetje schuldig door, omdat dat me in het zelfde tijdbestek wellicht nuttiger en waardevoller had kunnen maken ...

Nu ik steeds meer leer over mindfulness (de energie om ergens met 100% in het nu mee bezig te zijn) en bewustzijn (zintuiglijke waarneming) ben ik er achter dat die gedachte die ik ooit had helemaal niet klopt. Het is heel eenvoudig uit te leggen waarom niet.

Af en toe doe ik met gasten hier een oefening. In het algemeen wordt gesteld dat vrouwen er beter in zijn dan mannen en in de praktijk blijkt dat hier ook uit de resultaten.
Ik vraag mijn gasten om even een moment stil te zijn, hun ogen te sluiten en voor zichzelf waar te nemen aan hoeveel gedachten ze in dezelfde tijd kunnen denken.
Vrouwen komen soms zelfs uit op vier of vijf. Mannen blijven meestal hangen op drie of vier.
En de echte uitkomst? Ze vertellen geen van allen de waarheid. Het kan namelijk helemaal niet.

Onze geest, in optimale conditie, heeft 'slechts' de beschikking over een 100% bewustzijn. Als we gaan multitasken verdelen we die 100% in stukjes. We verdelen onze aandacht over de vele taken of activiteiten waarvan we denken dat we ze in een zelfde tijdsbestek kunnen handelen. We verbinden onze gedachten aan die taken en activiteiten. 

En zoals het niet mogelijk is om twee, drie of vier keer tegelijk in te ademen of uit te ademen zo is het ook niet mogelijk om aan twee, drie, vier of zelfs vijf dingen tegelijk te denken. Wat we feitelijk doen is dat we ons denkproces versnellen. Je kunt het zien als naar een film kijken en die filmband sneller laten draaien. De afzonderlijke plaatjes komen dan wel sneller voorbij, maar je bent het mooie en ontspannen kijken naar de film op deze manier kwijt. Het is een overkill aan prikkels en maakt snel(ler) moe.

Als we volledig bewust en verbonden met iets bezig zijn, maken we niet snel fouten. Door meer dingen in dezelfde tijd te doen neemt die kans heel snel toe en gebeurt dat dan ook juist wel. De fouten moeten gerepareerd worden maar daarvoor geven we onszelf niet of nauwelijks de tijd. Het moet allemaal toch nog in dezelfde tijd af. Zelfs in ons persoonlijke leven willen we dingen ook nog eens SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) doen, waardoor ze steeds minder ruimte voor creativiteit en 'professionele improvisatie' een kans geven.
Dus in dezelfde tijd doen we onszelf nog een extra (reparatie) werkzaamheden aan en neemt onze stress toe. Aan het eind van de dag was je in ieder geval erg ‘druk’ met van alles en misschien vraag je jezelf moe wel af; 'Wat heb ik nu eigenlijk vandaag allemaal gedaan en wat heb ik bereikt?'

Als je denkt aan de kwaliteit van je werk en je betrokkenheid ermee kun je heel veel vraagtekens plaatsen. En dan praat ik nog niet eens over de vrijwel continue verslaving en afleiding waarmee we met onze digitale middelen ‘verbonden’ willen blijven met alles dat er in de wereld om ons heen gebeurt.

Onvolledig betrokken zijn met de taken of activiteiten die je doet vermindert de kwaliteit en de samenhang met die dingen die je juist wilt neer zetten of produceren.

Eigenlijk kun je de 'oogst' van multitasking in ieder geval zien als:
- Minder aandacht
- Meer kans op fouten
- Het creƫren en opbouwen van meer en meer stress
- Lagere kwaliteit en verbinding
- Een gevoel van minder prestatie
- Minder genieten van het plezier dat je aan een activiteit kunt beleven.

De ervaring heeft in diverse onderzoeken inmiddels uitgewezen dat het niet alleen een gevoel van minder prestatie is, maar dat het minder prestatie is.

De 'oogst' van multitasking? Hoe raak je meer gestrest en word je minder productief en verbonden met leven?
Wordt rustiger, vertraag je ritme, be-leef meer plezier. Wees meer verbonden met de taken en activiteiten die je doet. Doe minder in dezelfde tijd. Als je eet bijvoorbeeld, wees je dan bewust van eten en proef wat je eet (je een meestal nog minder ook). Geniet daar van. Met een mobiel op tafel leid je je aandacht van dat wat je doet (en waar je van kunt genieten volkomen af. 
Maak weer kwaliteit, minder stress, betekenis en… op de lange termijn veel en veel meer productie en succes.

Ik ben blij en dankbaar dat ik nog van een ‘ouderwetse’ generatie ben en het leven ten volle kan en mag leven. 




Frans Captijn

www.captijninsight.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten