vrijdag 13 oktober 2023

Een soort van 'Goed nieuws'. Klaar met oranje mannen en geloof in vrede

"Ik begrijp je boosheid; Het zijn allemaal net mensen... Worden die instellingen, - die lui daarin -, steeds zieker, of wordt het makkelijker/eerder openbaar?.. Als het dit laatste is, is het een soort 'goed nieuws' - al blijven de daden uiteraard op z'n minst verwerpelijk!"
Een reactie van een goeie vriend nadat ik hem een berichtje uit het nieuws hier stuurde dat me inderdaad boos maakte.

Wederom is er deze week, vlak bij de plek waar ik in Chiang Mai mijn huis heb, een oranje man (monnik) opgepakt die met zijn handen niet van kinderen kon afblijven. Het regent de laatste tijd steeds vaker van dit soort berichten over vaak arrogante, luie en 'arm' levende oranje mannen die hier zo hoog zijn aangeschreven. 
Mannen van wie de bankrekeningen, ondanks of misschien wel vanwege hun 'armoede' uitpuilen. En voornamelijk daadwerkelijk arme oudere dames blijven de zakken van de mannen maar vullen in de overtuiging dat ze daardoor een beter volgend leven krijgen. 
Ik ben er zo langzamerhand een beetje klaar mee. Nee, niet met het Boeddhisme maar met dit soort uitvoerders van die fantastische leer. En zoals we allemaal weten is dit gedrag niet beperkt tot monniken. Helaas komen we wereldwijd deze berichten in de media met grote regelmaat tegen en wordt steeds meer openbaar. 

En dan de uitpuilende kranten en andere media over oorlogen met alle mens- & dier onterende verwerpelijke zaken die daarin gebeuren. Nog nooit hebben oorlogen meer opgeleverd dan het veroorzaken van juist nog meer haat. Het woord 'vrede' bestaat slechts door oorlog en verderf. Geld, macht, geloofsovertuigingen en wat al niet meer, zijn de drijfveren die vrede verstieren. Onze aarde heeft in haar hele bestaan nog nooit een dag zonder oorlog rondgedraaid. 

En wat die geloofsovertuigingen betreft, je moet je zo langzamerhand toch kapot gaan schamen om je Christen, Moslim, Boeddhist of wat dan ook te noemen. De basis van al dat grote goed is immers toch voor iedere geloofsovertuiging of filosofie dat het leven draait om het doen van goeie dingen? 
Of je nu uit Rusland, Oekraïne, Palestina, Israël of wat voor ander land dan ook komt. Overal, en dat geldt ook voor ons, geen lieverdjes. 
De slachtoffers zijn over het algemeen mensen die met die haat feitelijk niets te maken hebben. Het is ze/ons slechts aangepraat en het zijn altijd slechts een aantal minkukels die het voor een hele groep verzieken. Net als bij voetbalwedstrijden die moeten worden gestaakt door kleine groepjes oproerkraaiers. Het kwaad en daarmee de haat is overal. Geen schijnheilige verhalen bij al deze spelletjes voor nodig om daarin te geloven. 

En waarom moet Amerika altijd en overal een stevige vinger in de pap hebben? Het aanbieden van 'helpende handen' om vrede te bewerkstelligen? Ik heb zo mijn twijfels. Alsof er niet genoeg werk aan de winkel is binnen Amerika zelf. En trouwens mevrouw Ursula von der Leyen reist in de voetsporen ook steeds meer af. 

Het soort van 'goede nieuws' dat mijn vriend noemde is volgens mij inderdaad dat zaken (nog) eerder openbaar worden. Niets blijft immers zoals iedereen weet, voor altijd verborgen. En gelukkig schromen mensen steeds minder om verderf aan het licht te brengen. 

Het slechte aan dat 'goede nieuws' is dat we dagelijks een stortvloed aan- en continue stroom van - dit soort berichten over ons heen gestort krijgen. En dat, zo hoorde ik van mijn voormalige Duitse buurvrouw afgelopen week, maakt veel mensen aardig ziek. 

Je steeds meer en verder afsluiten van media is en blijft moeilijk. Toch is het voor je geestelijke gezondheid volgens mij beter om die knoppen van radio, tv, 'sociale' media, etc.. vaker op uit te zetten. 
Daarnaast, ook niet makkelijk, afscheid nemen van zaken in de grote wereld waaraan je zelf niets kunt veranderen. Klaar dus met die oranje mannen (ik ga maar voor oranje bloemen) en met het geloof in vrede in de wereld. 

Nee, dat is voor mij niet je kop in het zand steken maar bewust kiezen voor gezonde energie. Voor geluk en harmonie in jezelf. Een soort van verander de wereld begin bij jezelf principe.
En die energie in jezelf kan alleen maar een positieve invloed en uitwerking hebben op de mensen en dieren in de kleine wereld om je heen, jouw directe omgeving waarin je leeft. 


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten