vrijdag 21 april 2023

Communicatie levert vaak misverstanden op. Je kunt elkaar nooit voor 100% begrijpen

Een paar weken geleden ontving ik een blog van een goeie vriend die in Chiang Mai woont. Als wij daar ook weer voor een paar weken zijn dan bezoeken we elkaar altijd. Het levert goeie en diepgaande gesprekken op omdat ook hij aan meditatie en yoga doet en zich vanuit het boeddhisme verdiept in dat waar het leven eigenlijk echt om draait en dat deelt in zijn coaching praktijk.

Hij woont met zijn Thaise vrouw en hun dochter op een fantastische en energierijke plek in het bos en tussen de rijstvelden vlak bij ons. Ook zij hebben hun eigen huis ontworpen. Hij vroeg me regelmatig om advies dat ik leuk vond om te geven en het versterkte ook nog eens onze onderlinge band.

Regelmatig publiceert hij ook hij een blog. Dit keer na ervaringen die ze hadden met een aantal gasten. Er stond een deel in waar ik het van harte mee eens ben en wat in mijn ogen jammer zou zijn om niet verder te delen. 
Hij merkte onder andere op:

“Goed communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten” – we kunnen elkaar nooit 100% begrijpen..! Alles wat ik zeg zal de ander ‘anders’ interpreteren dan ik bedoel; de ander creëert er zijn/haar eigen beeld bij, dat kán niet anders.

Dit werkt vanzelfsprekend ook andersom: ik maak mijn eigen beeld bij wat anderen zeggen. Eventuele ‘misverstanden’ die daaruit volgen leiden makkelijk tot frustraties of erger. Een gezegde luidt ‘gedane zaken nemen geen keer’, of ‘gezegd blijft gezegd’ en ‘gedaan blijft gedaan’. Iets opnieuw en anders zeggen of doen, maakt het eerdere niet ongezegd of ongedaan."

Als je hier heel even over denkt is het een waarheid als een koe. Ieder heeft alleen al zo zijn eigen roots, opvoeding, opvattingen, levenservaringen, culturele achtergrond en ontwikkeld karakter bijvoorbeeld. En zelfs al kom je uit hetzelfde gezin ook dan blijven er nog steeds grote verschillen.

Dat wat jij met communicatie probeert over te brengen moet door de ander op de juiste wijze worden geïnterpreteerd (en andersom). En ook al zit er misschien geen 'storing' op de lijn, toch krijg je dat wat je wilt brengen nooit voor de volle honderd procent goed over. Face-to-face levert de beste resultaten op omdat bij deze communicatie ook energie en uitdrukking (emotie) onderling wordt ervaren. Iets dat je met een emoticon via welke 'sociale' media dan ook misschien wel probeert maar nooit voor elkaar krijgt.

Misschien dat hierdoor, vanuit meestal de beste bedoelingen, er zo vaak al problemen zijn tussen kleine en grote groepen mensen en stromingen.

Toch goed om eens bij stil te staan.

Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten