vrijdag 28 februari 2020

Plezier en kennis school. Dat belooft nog eens wat voor een waardevolle toekomst.

Het overkwam me de afgelopen week twee keer. Ik ken nog steeds mijn eigen omgeving niet.
Twee keer had ik iets nodig en ik wilde daarvoor naar de stad. Kennissen van me vertelden me dat ik het ook hier vlakbij in de buurt kon krijgen. En inderdaad. Dat was ook zo. Ik had de bedrijven waar ik naar op zoek was hier nog nooit eerder, in de bijna acht jaar dat ik hier nu woon, gezien.

En hetzelfde gebeurde met een school hier vlakbij. Ineens zag ik dat gebouw hier vlakbij en werd ik aangetrokken door de naam. Misschien omdat het ook hier winter is en de bladen van veel bomen zijn.

“Pleasure and knowledge School” (Plezier en Kennis School). Kijk, dat is nog eens iets anders.

Al eerder schreef ik over kennis, intelligentie en wijsheid en deze naam, die naar ik mag hopen de aanpak van de school omschrijft, resoneerde bij me.

Inderdaad moet je best een beetje een gen hebben voor intelligentie maar opleiding die je met name kennis bij brengt draagt aan intelligentie een stevig steentje bij. Kennis zegt overigens nog niets over wijsheid. Er is een verschil in kennis en wijsheid. Ik heb veel mensen tijdens de opleidingen die ik ooit mocht volgen en ook in werksituaties gekend die enorm intelligent waren. Vaak op een specifiek terrein. Soms vond ik ze overigens wat eenzaam op school en in de maatschappij.

Het waren niet de mensen waar je met vragen die uit je hart komen als vanzelfsprekend naar toe zou gaan. Dat waren de mensen die wijsheid bezaten. Ieder mens heeft wijsheid met zijn of haar geboorte meegekregen. Een soort van geschenk gekoppeld aan je talenten. In hoeverre je je vrij voelt om die innerlijke wijsheid te delen heeft in mijn beleving heel veel te maken met dat andere woord dat op de gevel van die school pronkt “Plezier”.

Plezier zegt voor mij iets over luchtigheid, verbinding, energie, kennis in de praktijk brengen, open staan, zaken ruimer zien en er lol aan beleven. Een fantastische basis om op een speelse manier wijsheid zich te laten openbaren.

Als deze school haar naam waar maakt dan kan het niet anders dan dat daar toppertjes vanaf komen. Mensen die niet alles allemaal zo zwaar maken of serieus nemen. Die een stevige basis voor mensenkennis hebben meegekregen en die de kennis van hun talenten hebben kunnen ontwikkelen. Mensen die dingen laten stromen en vanuit de praktijkervaringen opdoen die waardevol voor anderen kunnen zijn.

Van die mensen waar je als je ergens, vanuit je hart, mee zit natuurlijk en zonder drempel te hoeven overwinnen naar toe gaat. Omdat je weet dat ze naar je luisteren, ze je situatie voor een groot deel kunnen invoelen en niet direct met een advies voor je klaar staan. Ze houden jouw innerlijke wijsheid, vanuit hun innerlijke wijsheid, een spiegel voor van waaruit je zelf kunt kiezen.

Wat een school! Een kweekvijver voor een waardevolle toekomst. Er zouden er meer van moeten zijn.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Foto blog: http://franscaptijnhisworld.blogspot.com
Bouw blog: https://pyramidhousethailand.blogspot.com




Geen opmerkingen:

Een reactie posten