vrijdag 2 november 2018

Management zonder bezieling. Hoe je een bedrijf of organisatie binnen een jaar volledig om zeep helpt.

Om een bedrijf te runnen moet je bekwaam en vaardig zijn. Op de middelbare school leerde ik dat je, economisch gezien, een bedrijf runt om optimale winst te maken. Dat is de zakelijke kant van de medaille. Geen liefdewerk oud papier noemde mijn moeder het.

Meer en meer zijn we, in de zakelijke en steeds afstandelijkere wereld, er achter gekomen dat bezieling, klantencontact en zogenaamde aftersales (klantenbinding), elementen zijn die nodig zijn om klanten tevreden te houden met het product of de dienst waar ze voor betalen. Het verlaagt de drempel om nog eens bij je terug te komen en daarmee de continuïteit van je bedrijf.

Management behoeft dus niet alleen een zakelijk inzicht en kennis van zaken maar ook een passie. Een bezieling, een geloof in het product, weten waar je mee bezig bent, de waarde van dat wat je brengt kennen, de omgeving (cultuur) waarin je werkt omarmen én oprechte betrokkenheid. Niet alleen uitsluitend geld inzamelen en liefst zo snel mogelijk de zakken vullen en weer weg wezen.

In management termen vraagt dat om een juiste mix van Feminine en Masculine (Yin Yang) eigenschappen in relatie tot het bedrijf dat je wilt voeren of het product of de dienst die je wilt leveren. En als je een bedrijf als team runt dan moet je in dat team principe flexibel zijn, de zelfde taal spreken en elkaar daar waar nodig of gewenst aanvullen in plaats van beconcurreren. Je ogen en oren open houden en je gedrag aan passen aan dat wat op enig moment voor het geheel nodig is.

Van de zijlijn ervoer ik hoe door, in mijn ogen, gebrek aan kennis van de unieke diensten die een bedrijf dat me dierbaar is levert, door onbegrip van cultuur verschil, gebrek aan team samenwerking, het ontwikkelen van een angstcultuur en vooral het ontbreken van bezieling, een pracht bedrijf in een jaar tijd volledig aan de grond liep.

Gemotiveerd personeel keerde de organisatie de rug toe. Terugkerende klanten blijven weg en negatieve mond op mond ‘reclame’ maken een doorstart niet of nauwelijks, en al zeker niet meer onder de zelfde naam, nog mogelijk. Het bedrijf staat weer te koop...

Bezieling is iets dat telt en als je daar goed mee om weet te gaan is het runnen van een bedrijf een feest dat energie en ook op een nette manier geld op levert. Heel anders dan het managen van iets dat door het ontbreken daarvan feitelijk op voorhand al ten dode is opgeschreven.

Triest om dit met lede ogen als buitenstaander te moeten gade slaan.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

captijninsight@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten