Meer en meer zijn we, in de zakelijke en steeds afstandelijkere wereld, er
achter gekomen dat bezieling, klantencontact en zogenaamde aftersales
(klantenbinding), elementen zijn die nodig zijn om klanten tevreden te houden met
het product of de dienst waar ze voor betalen. Het verlaagt de drempel om nog
eens bij je terug te komen en daarmee de continuïteit van je bedrijf.
Management behoeft dus niet alleen een zakelijk inzicht en kennis van zaken
maar ook een passie. Een bezieling, een geloof in het product, weten waar je
mee bezig bent, de waarde van dat wat je brengt kennen, de omgeving (cultuur)
waarin je werkt omarmen én oprechte betrokkenheid.
Niet alleen uitsluitend geld inzamelen en liefst zo snel mogelijk de zakken
vullen en weer weg wezen.
In management termen vraagt dat om een juiste mix van Feminine en Masculine
(Yin Yang) eigenschappen in relatie tot het bedrijf dat je wilt voeren of het
product of de dienst die je wilt leveren. En als je een bedrijf als team runt
dan moet je in dat team principe flexibel zijn, de zelfde taal spreken en
elkaar daar waar nodig of gewenst aanvullen in plaats van beconcurreren. Je ogen
en oren open houden en je gedrag aan passen aan dat wat op enig moment voor het
geheel nodig is.
Van de zijlijn ervoer ik hoe door, in mijn ogen, gebrek aan
kennis van de unieke diensten die een bedrijf dat me dierbaar is levert, door onbegrip
van cultuur verschil, gebrek aan team samenwerking, het ontwikkelen van een
angstcultuur en vooral het ontbreken van bezieling, een pracht bedrijf in een
jaar tijd volledig aan de grond liep.
Gemotiveerd personeel keerde de organisatie de rug toe. Terugkerende
klanten blijven weg en negatieve mond op mond ‘reclame’ maken een doorstart
niet of nauwelijks, en al zeker niet meer onder de zelfde naam, nog mogelijk. Het
bedrijf staat weer te koop...
Bezieling is iets dat telt en als je daar goed mee om weet te gaan is het
runnen van een bedrijf een feest dat energie en ook op een nette manier geld op
levert. Heel anders dan het managen van iets dat door het ontbreken daarvan feitelijk
op voorhand al ten dode is opgeschreven.
Triest om dit met lede ogen als buitenstaander te moeten gade slaan.
captijninsight@gmail.com
Frans Captijn (Gangey Gruma)
captijninsight@gmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten