vrijdag 25 augustus 2023

Autorijden is hier (nog) leuk. Onze Mazda 5 jaar

Van mijn zoon hoor ik regelmatig over de kosten van autorijden in Nederland. Hij moet vaak lachen als hij het vergelijkt met hier in Thailand. Als ik zijn verhalen hoor maakt het me soms een beetje moedeloos. Hier is autorijden, in vergelijking, nog leuk. Mensen vragen me er soms naar. Derhalve, met de Formule-1 in Nederland in het vooruitzicht dit weekend, eens dit blog.

Ik praat dan overigens in relatie tot dat 'leuk' niet over het verkeer en met name de veiligheid daarvan hier. Daar lach, of misschien beter gezegd huil je, zeker als je hier net woont of alleen maar op vakantie bent om. Alles lijkt te kunnen. 
Toch is het over het algemeen ronduit gevaarlijk. Spookrijders, rijden zonder verlichting, geen richting aangeven, zonder helm (maar nog steeds wel een mondkapje) op scooter of motor, grote zwarte rookwolken uit de uitlaat, met vier op de scooter of met tien mensen (of meer) los zittend of staand in de bak van een pick-up, kinderen 'loslopend' door de auto, verslaafde blik voortdurend op de mobiel tijdens het rijden van de auto of de scooter, bellen, appen, autoradio's gewoonweg (niet hoorbaar meer zo hard) keihard aan, hulpdiensten met zwaailicht en sirene geen voorang geven, auto's vol van feestverlichting, schamele wegafzettingen bij  de vele wegwerkzaamheden, en noem maar op. Je kunt het haast zo gek niet verzinnen. Je komt het tegen en na verloop van tijd lijkt allemaal heel 'normaal'. 
Eigenlijk gek dat er hier niet nog veel meer mis gaat. 

Nee, waar ik met dat 'leuk' op doel zijn de kosten van autorijden. 
Onze Mazda werd 17 augustus jl. alweer vijf jaar. De foto hierboven is van die middag net na zijn grote onderhoudsbeurt. 
Ieder jaar zit je vlak voor die verjaardag er weer aan vast dat je diverse zaken moet regelen. Niet anders dan in Nederland overigens maar, in mijn beleving, wel op een manier die autorijden nog een beetje leuk houdt.

Om zomaar even wat op te sommen.

Wegenbelasting: 
Dit jaar kreeg ik 5 Euro korting en betaalde ik  33,30 voor het nieuwe jaar. Op je voorruit krijg je een sticker met de datum in het volgende jaar. Gemakkelijk door de politie te zien en te controleren. 
Nieuw dit jaar is dat als je het afgelopen jaar eventuele bekeuringen niet hebt betaald je die vooraf aan het loket even alsnog mag afrekenen. Pas daarna krijg je je nieuwe vignet. De maximale verkeersboete is hier overigens 500 THB (zo'n  13,50. Dat duurt overigens niet lang meer is al aangekondigd. 

Verzekering:
Iedereen die een scooter, motor, auto, vrachtauto, bus, o.i.d. rijdt is verplicht een overheids basis verzekering te hebben (Porobor). Daarmee worden de kosten vergoed aan ziekenhuizen voor mensen die na een ongeval behandeld moeten worden. Ik betaal met de Mazda elk jaar  17,50. (voor de scooter ongeveer de helft). 
Een andere verzekering is niet verplicht. Zelf houd ik daar niet van en al zeker niet als buitenlander. Bij een ongeval wordt er steevast naar de Farang (buitenlander) als schuldige gekeken. Die kennen immers de verkeersregels niet goed (denk ik). 
Mij niet gezien dus, toch een all-risk en inzittenden verzekering erbij.  475 voor het nieuwe jaar. 

Jaarlijkse onderhoudsbeurt:
De Mazda heeft standaard drie jaar garantie. Daarvoor moet de auto wel elk half jaar voor controle en onderhoud. Dat hoeft nu niet meer en met iets meer dan tien duizend kilometer per jaar (ik gebruik onze scooters meer) is een jaarbeurt voldoende (advies van mijn dochter (ook monteur)). Ik ga altijd voor onderhoud naar de dealer. Super moderne garage.
Dit jaar de basis check van alle onderdelen, olie verversen, nieuwe filters voor olie en lucht, wielen balanceren en nog wat kleine dingen (lampje, schroefjes, moertjes, boutjes, ringetjes). 
Standaard wordt de auto van binnen en van buiten en ook het motorblok, door de dealer na afloop van de onderhoudsbeurt gereinigd. 
Dit jaar alles bij elkaar  97,50 (zo'n twee en een half uur werk bij elkaar). Komend jaar waarschijnlijk wel wat duurder en ik wil dan ook nieuwe banden. 

Parkeren: 
Parkeerautomaten kennen we hier bijna niet. Parkeergarages zijn er wel maar die zijn, zeker bij de grote warenhuizen en winkelcentra gratis. En natuurlijk zijn er wat betaald parkeren plaatsen in Bangkok maar ook bijvoorbeeld in Chiang Mai zijn ze (tot nu toe nog steeds) op een handje te tellen. Je betaalt immers al wegenbelasting. 

Brandstof:
Ook hier zijn de prijzen van brandstof omhoog geschoten. Diesel wordt door de overheid (in verband met nationaal transport) gesubsidieerd en komt uit op zo'n 85 eurocent per liter. De benzine voor onze Mazda-automaat kost momenteel 97 eurocent per liter. Dat is overigens bijna 40% meer dan twee jaar geleden. Toch blijft het leuk zeker bij een verbruik van rond de 1 : 20 met onze auto. 

En als je dit allemaal bij elkaar optelt dan voelt dat voor mij een stuk beter dan de verhalen die ik van mijn zoon hoor. 

Toch willen we als onze bouwactiviteiten klaar zijn aan een andere nieuwe auto. We hebben immers inmiddels drie 'kinderen' (onze honden) die altijd meewillen en daarvoor leent onze Mazda 2 zich niet echt geweldig om wat langer te gaan reizen. En als we na onze bouw gasten willen ontvangen dan moet dat ook een beetje anders. 

We hobbelen er voorlopig nog wel even een paar jaartjes mee door. Komt tijd komt raad. 

En dan over dat Formule-1 'autorijden' dit weekend op het circuit van Zandvoort gesproken. Afgelopen week kwam de 'menukaart' van het evenement bij me voorbij. 
Je moet toch wel totaal van de pot gerukt zijn om daar € 7,10 voor een halve liter (jawel met dank aan de door Nederlandse hofleverancier Heineken 'gesponsord') bier neer te tellen. 
Omdat ik weer in mijn zes weken alcohol vakantie zit zou het voor mij een flesje Sourcy mineraalwater worden. 'Slechts' € 5,65. Je bent toch werkelijk geschift. 
Ik noem mezelf maar gewoon krenterig. De gemakkelijkste manier om hier mee om te gaan. Ik doe liever hier stukken meer met mijn pensioen. Mocht ik zin in dat mineraal water hebben dan kan ik hier voor dat bedrag een 10-pack aanschaffen.  

Trouwens, een vrachtauto met 52 pallets Sourcy mineraalwater zal vast gepantserd zijn en op weg naar het circuit politiebegeleiding en beveiliging krijgen. Een kogelwerend vest voor de chauffeur is op zijn minst denk ik een vereiste. Die lading vertegenwoordigt immers al snel een waarde van bijna vierhonderdduizend euro.

Maar goed, terug naar dat autorijden hier. In ieder geval is dat met onze Mazda tot nu toe ook weer een reden om hier als gast lekker te willen blijven. 


Frans Captijn (Gangey Gruma) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten