Blijf rustig en oordeel niet te snel. Ik trapte er weer eens
met twee voeten tegelijk in.
Als extra verrassing op het eind van het jaar wilde ik mijn
zoon een matras cadeau doen. Letterlijk een steuntje in de rug geven nu zijn
studentenmatras wel zo’n beetje op is. Nu eens niet een afhaalmatras van een
groot winkel bedrijf maar een kwaliteitsmatras uit een bedden speciaalzaak. En
ja dat kost dan wel meer maar, mijn persoonlijke overtuiging, je slaapt beter
en kunt van zo’n matras langer gebruik maken. Op de keper beschouwd ben je per
nacht misschien nog wel goedkoper uit (ja ik blijf ook nog een beetje Nederlander).
Ik adviseerde mijn zoon dan ook om naar zo’n speciaalzaak
te gaan en hij had er helaas geen goeie ervaring. Hij had een leuk niet
alledaags bedrag in zijn achterzak zitten en kwam onverrichter zaken terug.
Toen ik zijn verhaal hoorde raakte ik als vader aardig geirriteerd. Direct klom
ik in de pen en schreef ik een mail naar het bedrijf om mijn teleurstelling te
delen. Ik legde mijn intenties naar mijn zoon en mijn hang naar kwaliteit uit.
Ik gaf hen aan dat ik kon begrijpen dat hij met zijn vriendin misschien niet
alledaagse (jeugdige) klanten waren maar dat ze als zaak nu wel geld lieten schieten
en negatieve reclame over zich af riepen. Hoezo kwaliteit in klantencontact en
tevredenheid?
Mijn zoon, en ook mijn dochter in Australie vonden mijn
reactie fel en wel wat erg snel maar vonden het wel fijn om te zien dat ik voor
hen op kwam. Ja, ‘Daar zijn vaders voor’ zou volkszanger Django Wagner zingen
;).
Nog geen 10 minuten later belde de directeur van het
bedrijf in Limburg mij in Thailand op om zijn begrip te tonen, zijn kant van
het verhaal uitvoerig te vertellen, en advies te geven. Best een vak, kan ik je
zeggen, die matrassen. Dat bellen vond ik niet alleen klasse maar gaf me ook
een andere kant van het verhaal en begrip voor zijn uitleg. Het maakte me
rustiger en milder.
Waarom moest ik die spiegel weer door mezelf voor
gehouden krijgen. En ben ik daarin uniek?
Ik ben er zeker van dat ik op die laatste vraag volmondig
nee kan zeggen. Iedereen maakt dit soort situaties mee en oordeelt vaak vanuit
een eenzijdig beeld.
Als ik terug denk aan de vervelende tijd van onze
echtscheiding dan vinden de meeste mensen die het verhaal van mijn ex-vrouw
daar over hoorden me maar de meest vreselijke man en vader die er op de wereld
rond loopt. En mensen die naar mijn, eenzijdige, ervaring luisteren begrijpen
de situatie en de wijze van handelen waarin ik terecht ben gekomen ook niet.
Al dit soort verhalen zijn vanuit onze eigen beleving en
ervaring eenzijdig ingekleurd. Zo enorm jammer dat mensen, en ja ik doe en deed
er ook aan mee, op basis hiervan beslissingen nemen en in dit geval
bijvoorbeeld vriendschappen voor de rest van hun leven verbreken. Je kunt je
natuurlijk ook afvragen wat de waarde van die vriendschap dan eigenlijk
voorstelde.
Ach, een leven lang leren zal ik maar zeggen. Daar mag je
blij om zijn en ja, inderdaad, soms is het even een confrontatie. Toch weer
goed die spiegel en petje af voor dit bedrijf.
Frans Captijn (Gangey Gruma)
captijninsight@gmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten