Inmiddels
is er wel genoeg afstand tussen mensen gecreëerd, is thuiswerken voldoende geïntroduceerd
en is de economie van onlinediensten en bestellen sneller dan ooit voorspelbaar
gegroeid. Het straatbeeld is veranderd met scooters die eten bij je thuisbrengen
en we worden vanuit de lucht via drones toegesproken dat het wat te druk wordt
in de stad en de winkels dicht gaan. Vriendelijk verzoek om rustig naar huis terug
te gaan. Het gaat goed zou je kunnen denken. We boeken vooruitgang.
Bijna
een jaar nu gaat er geen dag voorbij of er wordt niet via een of ander kanaal
angst en schuldgevoel ingeboezemd tegen een virus. En zoals marketing leert zit de kracht van
de boodschap in herhaling. Vooral als je het brengt op de manier waarop het
gebracht wordt. Een wijze en woordkeuze (in overtreffende trap) die een
gigantische impact op mensen heeft. Angstige en heftige concepten die stress,
angst, schuldgevoel, depressie en ook woede veroorzaken. Praktijken die mentaal, emotioneel en fysiek uitputten.
Allerhande suggesties nemen we steeds gemakkelijker aan als ‘waarheid’ en dat
is hypnose. En, geen complot denken, ik kan me niet meer voorstellen dat dit
allemaal ‘zomaar’ gebeurt.
En
het ergste is, we komen er voorlopig ook nog niet uit omdat we niet meer (kunnen)
openstaan voor andere standpunten en ideeën en ratio.
De
weg en de ratio zijn we, althans in mijn ogen, een beetje kwijt. Af en toe
krijg ik weer eens te horen dat er iemand in de straat van vrienden of
kennissen is overleden aan het virus. En, let wel, dat is en blijft vreselijk. Maar
waarom blijft dit maar in de schijnwerpers staan en lijkt overlijden aan Kanker
(dat we zo ik pas zag inmiddels heel mooi ‘Nieuwvormingen’ noemen) of aan hartenvaatziekten
met tientallen malen hogere sterftecijfers zonder veel aandacht te worden
geaccepteerd?
Ontwaak,
wordt nieuwsgierig en ga de echte waarden in je leven weer dieper ontdekken.
Dienen al de verhalen van tegenwoordig jouw persoonlijke emotionele leven of
verwarren ze je? Jij hebt nog steeds een eigen keuze.
Schakel
die kanalen zoals ik ze in het begin noemde zoals ‘sociale’ media en nieuws met die voortdurende negatieve boodschappen eens af en kies voor dingen in je leven waar je het meeste gelukkig en blij van
wordt. En persoonlijk, face-to-face contact met mensen, elkaar aanraken en die
oprechte knuffel zijn daar vaak een onderdeel van.
Het is er (weer) hoog tijd
voor.
Frans Captijn (Gangey Gruma)
Bouw blog: https://pyramidhousethailand.blogspot.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten