Plastic bomen, geen geur van het bos, glinsterende ballen maar niet om te spelen. Dat is toch geen uitnodiging om daar de unieke lucht van je plas op achter te laten? Ik probeerde hem uit te leggen dat al deze show met Kerstmis te maken heeft.
Kerst, kerst, wat de f... is kerst in zijn land, lijkt hij
te denken als hij voor het in zijn ogen gedecoreerde stuk plastic zit. Hij is een Thaise boeddhistische tempelhond en begrijpt er helemaal niets
van.
De laatste jaren zie ik het fenomeen 'Kerstmis' in
Thailand hand over hand toenemen. Overal, in winkelcentra, straten, pleinen, restaurants
en zo voorts wordt geprobeerd een kerstsfeer te creëren. Het personeel van de
Tesco Lotus (een soort van super Albert Heijn xxxxxxxxxL) draagt achter de rijen
van kassa’s al weken een kerstmuts en de muziek van 'Let it snow' raast door de
winkel. Wat een klucht. Zeker is dat het hier met 34 graden Celsius 100% opnieuw
dit jaar zeker niet zal sneeuwen. Het is allemaal één grote show. In ieder
geval voor Kadhow en mij. Gemaakte gezelligheid.
Kerstmis, misschien is het schokkend nieuws, heeft te
maken met de betekenis van de geboorte van Christus en dus met het christendom
als een religie. Wikipedia geeft aan dat in Thailand het christendom slechts
1,2% van de nationale bevolking vertegenwoordigt. En dit aantal zegt natuurlijk
helemaal niets over wie van die kleine groep mensen ook echt praktiserend zijn. Dus waarom haast overal hier kerst versiering?
Kerstmis heeft helemaal niets te maken met het geven van cadeautjes
aan elkaar, hoewel er een oud verhaal is van drie Koningen / Wijzen die
Christus, als een pasgeboren baby, geschenken aanboden.
Kerstmis heeft te maken met hoop, vrede, een nieuwe
start, toekomst, doel, verbinding, een manier van leven, familie (een heel
belangrijk iets in Thailand), en nog veel meer. Maar helemaal niet met kopen,
kopen en nog eens kopen, marketing als tijdelijk geluksmoment. Dat is wat
mensen ervan hebben gemaakt.
De gekte van Kerstmis alleen in Thailand? Helemaal niet
natuurlijk! Eigenlijk is het over de hele wereld een van de vele marketing
spektakels geworden. Gewoon nog een fenomeen op de steeds langer wordende lijst
om geld te verdienen, om te verkopen, door een sfeer te creëren om iets te moeten
'vieren'. Maak je vooral niet zo druk om welke achtergrond ook. Ga mee met de massa, loop naar de kassa en... koop!
Naar mijn mening en beleving de basis missen en wederom
een externe show maken om mensen te helpen kopen of om te geven.
Kerstmis, ik vind het een beetje triest, is wereldwijd
steeds meer een economisch partijtje. Het draait helemaal niet om toekomst
of om gelukkig zijn.
Dit blog van deze week? Wellicht een open deur en toch. Gewoon een uitnodiging om daar misschien eens een moment bij stil te staan. Om niet te geloven in al dat uiterlijke
vertoon en die campagnes, en eens terug te gaan naar de werkelijke roots zo op
het einde van het jaar.
Ik hoop dat ik met mijn verhaal de plank voor jou
volledig mis sla (omdat jij het verhaal totaal herkent). Ik wens je dan ook een Zalig
kerstfeest.
captijninsight@gmail.com
Frans Captijn (Gangey Gruma)
captijninsight@gmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten