vrijdag 16 juni 2017

Nieuwsbrieven en tijdschriften hebben hun waarde verloren. Ze zijn meer en meer een verspilling van tijd, moeite en geld...

Vorige week haalde ik al even in mijn blog aan dat ook het 'uitschrijven' of 'undescribe' van nieuwsbrieven en het niet meer kopen van tijdschriften inmiddels onderdeel is geworden van mijn proces om me sterker op mezelf te richten, meer te leren en (nog) meer uit mijn leven te halen.

Ooit leerde ik tijdens allerhande opleidingen en trainingen en zelfs tijdens zogenaamde 'Business Bootcamps' dat je toch tenminste op sociale media moest zitten, een blog moest hebben, een boek in je leven moest schrijven en je klanten met een periodieke nieuwsbrief 'warm' moest houden met allerhande berichten en aanbiedingen om je bedrijf en organisatie in de spotlights te blijven houden.

Meer en meer mensen, als kuddedieren, volgden dit advies. En jawel ook ik hoorde daar bij (en hoor er deels nog een beetje bij). Ik schreef een boek (overigens niet door die oproepen maar vanuit een innerlijke roep om iets achter te laten dat tot in lengte van jaren gedeeld kan worden). Dom dat ik dat boek overigens niet in het Engels schreef. En mijn blog houd ik, niet meer vanuit een frequent moeten maar meer en meer vanuit een willen (als ik iets te delen heb), ook aan.

Afgelopen week was ik om met gasten te werken drie dagen in het Four Seasons Resort. Ik ben altijd vroeg om tijd te hebben om weer even te acclimatiseren en klaar te maken voor dat wat er te doen is. Twee keer nam ik een tijdschrift in mijn handen, jawel, over gezondheid. Het duurde wel even voordat ik het eerste kleine artikel over gezondheid tegen kwam. Eerst kreeg ik 10 pagina’s maar liefst met marketing over horloges, diamanten ringen, luxe auto’s, parfum, huizen met zwembad, etc.. Daar ging het mij echter niet om. Ook hier waar ik woon en werk hadden we een tijd geleden een foto-shoot sessie. Een Chinees tijdschrift over reizen en gezondheid. Iemand van het blad liet me drie exemplaren zien. Fantastische foto’s, prachtige kwaliteit papier en ook hier eerst 6 pagina’s voordat het blad begon. Ik vroeg hem ook wanneer zijn tijdschrift begon. Hij moest lachen. Ja meneer, anders wordt de boodschap onbetaalbaar…!? Hoezo onbetaalbaar. Zijn we niet in een vreemde cirkel terecht gekomen. Deze bladen brengen minder en minder nieuwswaarde en draaien slechts nog om marketing. Zelfs het blad dat ik altijd heel hoog had, Happinez, is verworden tot nog haast slechts een reclame blad. De daadwerkelijke inhoud is nog geen 25% meer. Jammer maar (voor mij) waar.

Met die geadviseerde nieuwsbrieven ben ik maar kort bezig geweest. Hele volksstammen hadden meer 'guts' en houden nog steeds moedig stand. De papieren nieuwsbrieven die ik ook van anderen in de brievenbus soms kreeg, leverden bij het oud papier nog wat op voor een goede doelen stichting. De digitale verdwijnen nog sneller en leveren ook voor die goede doelen stichting in financiële zin niets meer op.

Er gaat gigantisch veel werk zitten in het opzetten en uitwerken van een nieuwsbrief en misschien is de grote meerwaarde wel dat je zelf, als opsteller, eens even stil staat bij wat er allemaal in je leven, je bedrijf, je vereniging, je organisatie, of wat dan ook, om gaat.
Omdat zo langzamerhand iedereen het doet wordt daar aardig wat tijd mee en aan gespendeerd.

Jouw nieuwsbrief is uniek. Jawel, dat klopt omdat jij of je organisatie waar je over schrijft immers uniek is.
Tussen al die nieuwsbrieven die zo gemakkelijk nu digitaal worden gestuurd heeft echter die uniekheid steeds minder waarde. Slechts één druk op de knop is genoeg om de nieuwsbrief die met zoveel moeite is opgesteld naar de digitale prullenbak te verwijzen. En zo vergaat het mij (ik moet zeggen verging het me). Om veel nieuwsbrieven heb ik nooit gevraagd. Velen interesseren me niet. Tijd om die dingen te lezen neem ik niet en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat anderen die ook meer en meer bedolven worden onder het fenomeen 'nieuwsbrief' de tijd om die te lezen wel hebben of nemen.

Kortom, door de overkill aan nieuwsbrieven van alles en iedereen heeft de waarde van nieuwsbrieven gigantisch aan kracht verloren. Voor mij zelfs afgedaan. Of ze werkelijk bijdragen tot een verbeterde communicatie is voor mij meer en meer een vraag.
Het is voor mij slechts een kwestie van tijd om me ook daarvan nu meer en meer te verlossen.

Misschien houd ik nog eens echt tijd over.
Jammer dat dit super goed bedoelde initiatief is doorgeschoten naar een overkill aan info waar mensen meestal niet op zitten te wachten.

Ieder zijn of haar vrije keuze om met deze overkill om te gaan. Dat wat ik wil vinden of nodig heb vind ik op internet en op al die reclame zit ik niet langer meer te wachten.

Frans Captijn

www.captijninsight.com 




1 opmerking:

  1. Hallo Frans, heel herkenbaar wat je hier schrijft. De vraag die mij bezig houdt is hoe bereik je dan wel de mensen die je wilt bereiken? Als persoon en bedrijf wil je toch graag hetgeen je te bieden hebt, de waarde die je kunt toevoegen, aan zoveel mogelijk mensen kenbaar maken.

    BeantwoordenVerwijderen