Vorige week haalde ik al even in mijn blog aan dat ook
het 'uitschrijven' of 'undescribe' van nieuwsbrieven en het niet meer kopen van
tijdschriften inmiddels onderdeel is geworden van mijn proces om me sterker op
mezelf te richten, meer te leren en (nog) meer uit mijn leven te halen.
Ooit leerde ik tijdens allerhande opleidingen en
trainingen en zelfs tijdens zogenaamde 'Business Bootcamps' dat je toch
tenminste op sociale media moest zitten, een blog moest hebben, een boek in je
leven moest schrijven en je klanten met een periodieke nieuwsbrief 'warm' moest
houden met allerhande berichten en aanbiedingen om je bedrijf en organisatie in
de spotlights te blijven houden.
Meer en meer mensen, als kuddedieren, volgden dit advies.
En jawel ook ik hoorde daar bij (en hoor er deels nog een beetje bij). Ik
schreef een boek (overigens niet door die oproepen maar vanuit een innerlijke
roep om iets achter te laten dat tot in lengte van jaren gedeeld kan worden).
Dom dat ik dat boek overigens niet in het Engels schreef. En mijn blog houd ik,
niet meer vanuit een frequent moeten maar meer en meer vanuit een willen (als
ik iets te delen heb), ook aan.
Afgelopen week was ik om met gasten te werken drie dagen
in het Four Seasons Resort. Ik ben altijd vroeg om tijd te hebben om weer even
te acclimatiseren en klaar te maken voor dat wat er te doen is. Twee keer nam
ik een tijdschrift in mijn handen, jawel, over gezondheid. Het duurde wel even
voordat ik het eerste kleine artikel over gezondheid tegen kwam. Eerst kreeg ik
10 pagina’s maar liefst met marketing over horloges, diamanten ringen, luxe
auto’s, parfum, huizen met zwembad, etc.. Daar ging het mij echter niet om. Ook
hier waar ik woon en werk hadden we een tijd geleden een foto-shoot sessie. Een
Chinees tijdschrift over reizen en gezondheid. Iemand van het blad liet me drie
exemplaren zien. Fantastische foto’s, prachtige kwaliteit papier en ook hier
eerst 6 pagina’s voordat het blad begon. Ik vroeg hem ook wanneer zijn
tijdschrift begon. Hij moest lachen. Ja meneer, anders wordt de boodschap
onbetaalbaar…!? Hoezo onbetaalbaar. Zijn we niet in een vreemde cirkel terecht
gekomen. Deze bladen brengen minder en minder nieuwswaarde en draaien slechts
nog om marketing. Zelfs het blad dat ik altijd heel hoog had, Happinez, is
verworden tot nog haast slechts een reclame blad. De daadwerkelijke inhoud is
nog geen 25% meer. Jammer maar (voor mij) waar.
Met die geadviseerde nieuwsbrieven ben ik maar kort bezig
geweest. Hele volksstammen hadden meer 'guts' en houden nog steeds moedig
stand. De papieren nieuwsbrieven die ik ook van anderen in de brievenbus soms
kreeg, leverden bij het oud papier nog wat op voor een goede doelen stichting.
De digitale verdwijnen nog sneller en leveren ook voor die goede doelen
stichting in financiële zin niets meer op.
Er gaat gigantisch veel werk zitten in het opzetten en
uitwerken van een nieuwsbrief en misschien is de grote meerwaarde wel dat je
zelf, als opsteller, eens even stil staat bij wat er allemaal in je leven, je
bedrijf, je vereniging, je organisatie, of wat dan ook, om gaat.
Omdat zo langzamerhand iedereen het doet wordt daar
aardig wat tijd mee en aan gespendeerd.
Jouw nieuwsbrief is uniek. Jawel, dat klopt omdat jij of
je organisatie waar je over schrijft immers uniek is.
Tussen al die nieuwsbrieven die zo gemakkelijk nu
digitaal worden gestuurd heeft echter die uniekheid steeds minder waarde.
Slechts één druk op de knop is genoeg om de nieuwsbrief die met zoveel moeite
is opgesteld naar de digitale prullenbak te verwijzen. En zo vergaat het mij
(ik moet zeggen verging het me). Om veel nieuwsbrieven heb ik nooit gevraagd.
Velen interesseren me niet. Tijd om die dingen te lezen neem ik niet en ik kan
me niet aan de indruk onttrekken dat anderen die ook meer en meer bedolven
worden onder het fenomeen 'nieuwsbrief' de tijd om die te lezen wel hebben of
nemen.
Kortom, door de overkill aan nieuwsbrieven van alles en
iedereen heeft de waarde van nieuwsbrieven gigantisch aan kracht verloren. Voor
mij zelfs afgedaan. Of ze werkelijk bijdragen tot een verbeterde communicatie
is voor mij meer en meer een vraag.
Het is voor mij slechts een kwestie van tijd om me ook
daarvan nu meer en meer te verlossen.
Misschien houd ik nog eens echt tijd over.
Jammer dat dit super goed bedoelde initiatief is
doorgeschoten naar een overkill aan info waar mensen meestal niet op zitten te
wachten.
Frans Captijn
www.captijninsight.com
Hallo Frans, heel herkenbaar wat je hier schrijft. De vraag die mij bezig houdt is hoe bereik je dan wel de mensen die je wilt bereiken? Als persoon en bedrijf wil je toch graag hetgeen je te bieden hebt, de waarde die je kunt toevoegen, aan zoveel mogelijk mensen kenbaar maken.
BeantwoordenVerwijderen