Hoe simpel kan het zijn? Hoe triest is deze wereld?
De wereld wordt meer en meer ingericht om ons somber te
voelen. Geluk is niet erg goed voor de economie. Als we blij zouden zijn met
wat we hebben, waarom zouden we dan nog meer willen of moeten?
"Hoe ga je een crème tegen veroudering verkopen? Je gaat
er voor zorgen dat mensen zich zorgen gaan maken over vergrijzing. Hoe win je
zieltjes om op een politieke partij te gaan stemmen? Je gaat mensen helpen zich
zorgen te maken over de toekomst. Hoe krijg je verzekering verkocht? Door mensen
te helpen zich werkelijk zorgen te maken over van alles wat ze zouden kunnen
verliezen of zouden kunnen overkomen. Hoe breng je plastische chirurgie aan de
man(of meestal vaker vrouw)? Door mensen te wijzen op hun fysieke gebreken en
te laten geloven dat dat in de maatschappij niet past. Hoe krijg je mensen
zover om naar tv te kijken? Door slechts emotie te tonen of ze zich zorgen te
laten maken over het missen van de show. Hoe krijg je je nieuwe smartphone
verkocht? Door mensen er in te laten geloven dat ze achterblijvers zijn als ze
het nieuwste model niet hebben."
(Persoonlijke vrije vertaling van pagina 189 van het
boek; ”Lessons to stay alive” van Matt Haig)
Wikipedia:
“Marketing is een
economische wetenschap gebaseerd
op de Engelse termen market (markt) en getting (krijgen) en heeft betrekking op alle
activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten
te bevorderen in relatie tot consumentenbehoeften.
Marketing is bij uitstek een discipline geworden waarbij het identificeren van
behoeften centraal is komen te staan.”
Het woord consumentenbehoeften spreekt me daarbij enorm
aan. Maar draait het daar echt (nog) om? Marketing mag dan een vak zijn maar in
mijn beleving toch in de meeste gevallen met een totaal andere insteek. Het is
verworden tot een kunst om verlangens te kweken en aandacht te trekken voor
dingen waar feitelijk helemaal geen behoefte aan is. Er wordt een economie
ontwikkeld door bang, ongerust, niet compleet, niet tot de algemene norm, niet
mooi genoeg, onvoldoende status uitstraling, etc., te kweken. Behoefte of geen
behoefte. De behoefte wordt gewoon gecreëerd.
Ooit leerde ik in de Economie (Professor Heertje) dat een
organisatie of bedrijf overlevingskracht en waarde heeft als het met haar
producten en/of diensten voorziet in de behoeften van haar omgeving.
Misschien is het raar om te stellen dat marketing
misschien wel andersom werkt. Er wordt een behoefte gekweekt door ongeluk te
zaaien waardoor we kunnen produceren en geld verdienen.
Het verhaal van de Furby. Je deelt er 100 gratis uit aan
kinderen (die de kunst van het blijven zeuren om te krijgen meestal goed verstaan)
en de rest gebeurt vanzelf. Of daarin écht in een behoefte werd voorzien kun je
je afvragen. Wat de waarde is om voor zo’n organisatie te werken (anders dan
een salaris te verdienen) volgens mij overigens ook.
Nieuwe marketing trends?
Een artikel in het blad MT van ongeveer een half jaar geleden stelt:
“Het wordt steeds beter mogelijk om je klanten
geautomatiseerd en toch persoonlijk
te benaderen, te volgen en te begeleiden bij een aankoop. Wij spotten drie
trends.
- Customer journey management (Via slimme technologie de ‘reis’ van klanten volgen om tot een aankoop over te gaan. Om vrij precies te weten te komen welke kanalen zij daarvoor op internet gebruiken en te bepalen welk moment bepalend is voor de aankoopbeslissing.
- Customer service bots (Geautomatiseerde klantenservices (Chat robots) die klanten te woord staan en vragen beantwoorden op een manier waarop klanten zich ‘gehoord en geholpen voelen’. Ze worden gezien als een waardevolle toevoeging zijn op de klantenservice en spelen een belangrijke rol spelen in customer-journey management.)
- App-marketing. (App’s gebruiken en pushberichten inzetten om klanten te benaderen en te verleiden. Via een app kun je klanten een ‘gepersonaliseerd’ voorstel doen. Door klantgegevens te verzamelen en de sensoren van de smartphone in te zetten, kun je klanten overhalen om naar de website of webwinkel te gaan.
Hoe slim kan het zijn? Hoe triest is deze wereld meer en meer aan het worden?
Aan mij is (helaas voor de economie) steeds minder te verdienen. Ik heb al meer dan
genoeg. Geen magazines die voor 2/3 slechts gevuld zijn met reclame, kranten,
of huis aan huis bladen meer en ook geen commerciele TV… Misschien een geluk indicator?
Mij maakt het in ieder geval blij en dat valt steeds meer mensen op.
Frans Captijn
www.captijninsight.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten