Helaas zijn deze ervaringen niet nieuw. De afgelopen
jaren hier heb ik veel vaker dit soort verhalen gehoord. Zowel van de kant van ‘de
kinderen’ als van ‘de ouders’ om de twee groepen maar eens zo te noemen. En let
wel, in sommige situaties zoals bijvoorbeeld seksueel misbruik van kinderen,
kan ik goed begrijpen dat de haat ten top is gegroeid en niet meer of heel moeilijk
nog is om te buigen naar iets beters. In de meeste situaties echter draait het,
als je er wat dieper op in gaat, om eigenlijk bijna helemaal niets. En toch,
alles wat je aandacht geeft groeit. Het maakt je blind voor al dat goede dat er
juist ook was en je verpest niet alleen je eigen leven maar ook (bewust?) het
leven van de ander. Prachtig om het even ‘gemakkelijk’ weg te wuiven maar dat
is slechts schone (of juist vuile) schijn.
Het is vrij eenvoudig om in boosheid en verbittering te
springen. Al zeker in de westerse culturen. Familiebanden stellen daar in de
meeste gevallen door individualisering steeds minder voor. Zeker als je dat
vergelijkt met de cultuur van bijvoorbeeld Thailand waar familiewaarde, boven werkelijk
alles, nog steeds de hoogste plaats in neemt. Overigens niet iets dat van mij
altijd maar doorslaggevend hoeft te zijn maar weeldegelijk een zeer groot en
waardevol goed.
Waarom het zo vaak voor komt dat een relatie tussen
ouders en kinderen op enig moment verstoord wordt heeft in mijn beleving alles
te maken met generatie verschil, anders denken, andere normen en waarden,
wensen en verlangens, verwachtingspatronen (achteraf uitgesproken) over
opvoeding, communicatiemogelijkheden (en verschil in educatie daarin tussen
kinderen en ouders), de enorm grote invloed van een partner waarmee de kinderen
thuis komen, het over iets niet met de ander eens zijn, en zeker ook respect.
In alle drie de verhalen die ik de afgelopen week hoorde
speelt ‘gezichtsverlies’ een enorme rol. De ouders gaan maar door om naar de
buitenwereld mooie verhalen te vertellen hoe fantastisch het allemaal met hen
gaat en soms zelfs hoe trots ze op hun kinderen zijn. “Niets’ aan de hand. En
wat ze daar mee doen is continu zichzelf gif toe dienen en zichzelf ziek maken.
Een soort Facebook gelukkige familiefoto selfies tonen terwijl iedereen om hen
heen weet en voelt dat het rammelt aan alle kanten en slechts ‘fake’ is.
Van die ‘kleine’ pesterijtjes als uitingen van boosheid
en verbitterdheid. Zwijgen. Een straatje om rijden om elkaar maar niet te zien.
Niet reageren op mails. Geen berichtje aan je ouders op vader- of moeder dag.
Niet meer naar verjaardagen gaan laat staan nog feliciteren. Kleinkinderen weg
houden. Meningsverschillen uit spelen in plaats van mening verschillen
respecteren. Zeer strikte zwart-wit regels en voorwaarden invoeren voor als er
dan toch eventueel nog eens een keer een treffen zou zijn. Etc., etc.. Het invoeren van allerhande onnatuurlijk
gedrag en poppenkast spel.
Ouders zien hun kinderen vaak na hun huwelijk totaal
veranderd en zien kanten van hun dochter of zoon die ze niet voor mogelijk
hadden gehouden. Bitterheid… en waarvoor? Wat lost het op en wat maakt het
allemaal niet kapot?
Er is een gezegde: "Verbittering is een gif dat JIJ
drinkt, in de hoop de ander te doden." Een vast blijven klampen aan woede
en haat over hoe iemand je onrecht heeft aangedaan, hoe iemand jou of iemand
die je lief hebt heeft bezeerd. Je houdt vast aan de verbittering jegens de
ander en bent je niet eens bewust meer van de oorzaak en de schade die het jezelf
toebrengt. Je bent niet meer in staat om het reukloze, kleurloze gif nog te
zien, en slaat dat gif als borrels in jezelf achterover. En daarmee beroof je
jezelf van de volheid van je eigen leven. En… feitelijk ook bewust van dat van
die ander.
Je bent mens en het is niet meer dan normaal dat je af en
toe eens kwaad bent. Het is een onderdeel van ons leven. De vraag is echter wat
je met je woede doet. Verbittering is een vorm van woede die werkt als een
soort snelgroeiende kwaadaardige kanker. Het is een woede als een vuur dat een
persoon voortdurend voedt en dat die persoon weigert om te laten doven. Zelfs
als het alleen nog maar smeulende resten of sintels zijn, stoken ze het op en
verlangen er als het ware naar dat het nooit dooft. Dat is allerminst de volheid
van je leven leven. Het is zo gemakkelijk om in zo'n giftige, eenzijdige
relatie te stappen omwille van degenen die je pijn hebben gedaan of waarvan jij
in ieder geval denkt dat ze dat bewust hebben gedaan.
Verbittering is niet de beste oplossing. De eerste stap naar weer dat volle leven leven is om te
gaan loslaten. Zie het als een uitnodiging van en voor jezelf. Ja, dat is
vergeven. Weet je dat de ware betekenis van vergeven is 'een nieuwe kans geven'?
Iets anders dan een tweede kans geven alleen onder jou eigen voorwaarden. Het
verandert je hart om het gif van bitterheid en woede uit je wonden te halen en
behoedt je van spijt achteraf.
En dit betekent niet dat je als zoon of dochter een soort van onderdanigheid ten opzichte van je ouders hoeft aan te nemen. Verre van dat. Het draait hier immers om wederzijds respect. Ook ouders kunnen vaak aardig koppig zijn en blijven. Het is een je open stellen voor elkaar en daarbij soms misschien ook eens een zonder te oordelen naar elkaar luisteren.
En dit betekent niet dat je als zoon of dochter een soort van onderdanigheid ten opzichte van je ouders hoeft aan te nemen. Verre van dat. Het draait hier immers om wederzijds respect. Ook ouders kunnen vaak aardig koppig zijn en blijven. Het is een je open stellen voor elkaar en daarbij soms misschien ook eens een zonder te oordelen naar elkaar luisteren.
Toen ik er met mijn Thaise vriendin over sprak maakte het
haar bedroeft. Het is moeilijk om dit allemaal vanuit de Oosterse cultuur hier
te begrijpen. Een kwestie van respect. Je ouders hebben jou het leven
geschonken om er hier wat van te kunnen maken. Je mag er toch bijna altijd van
uit gaan dat ze dat met de beste bedoelingen en vanuit hun eigen normen,
waarden, achtergrond, mogelijkheden, scholing en situatie op dat moment, hebben
gedaan. De diepere onderliggende intentie was er niet op gestoeld om jou geen
kansen te geven of kapot te maken. Die was goed. En ja, achteraf kun je daar
met de inzichten van nu anders naar kijken.
Zelfs in de zogenaamde Wai, de Thaise begroeting met de handen
in de vorm van een knop van lotusbloem, heffen de Thai de handen voor hun neus
als ze naar hun ouders groeten. De duimen onder de neusgaten. Je ouders hebben
je de mogelijkheid gegeven om te kunnen ademhalen en daarmee van dit leven te
kunnen genieten. Een vorm van respect.
Al vaak heb ik het verhaal gehoord dat mensen op het
sterfbed van hun vader of moeder dan toch nog net dat inzicht kregen dat meningsverschillen
mogen. Je hoeft elkaar daarvoor niet te haten. Je mag andere keuzes respecteren
omdat je slechts de spiegel van jezelf hebt voor gehouden en je vaak hebt laten
leiden door beïnvloeding van anderen. Meningsverschillen maken de wereld
kleurrijker. Immers ook jouw kant is er maar slechts één.
Wees niet dom, stop met het verstoren van de volheid van
je leven (en dat van anderen). Wacht niet langer. Geef je koppigheid en bitterheid op. Krijg nooit spijt.
Ook jullie tijd raakt op.
Ook jullie tijd raakt op.
Frans Captijn (Gangey Gruma)
Foto blog: http://franscaptijnhisworld.blogspot.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten