Eigenlijk best een leuke ervaring. Met ingang van dit jaar
heet mijn eerste vroege ochtendklas ‘Boeddhistische filosofie & Meditatie’.
En vanaf het eerste moment wordt het drukker en drukker met gasten vanuit
allerhande culturen. Het woord meditatie schrikt mensen kennelijk nog vaak een
beetje af. Te wollig. En als je in Thailand (of welk Boeddhistisch land dan
ook) op vakantie gaat of, zoals hier bij ons aan je lichamelijke of mentale
gezondheid wilt werken, dan ben je ook in achtergronden, tradities en gebruiken
vanuit de cultuur hier geïnteresseerd.
Ik hoor dan ook al zes weken bijna niet meer het gezegde:
“Ik ben vandaag alleen gekomen. Mijn partner mediteert nog in bed”. Heel regelmatig
zijn er ook meer mensen die, notabene nog vroeger dan onze yoga, de filosofie
en meditatie bijwonen dan die yoga die eigenlijk voor al onze gasten met onze
vier inspirerende en vakkundige docenten super uitnodigend is en blijft.
Ik mis dat zinnetje dus meer en meer. Kun je slapen zien
als meditatie? En natuurlijk weet ik dat het met een lach op het gezicht
vrolijk werd bedoeld.
Het Boeddhisme kent twee soorten van meditatie die
eigenlijk niet van elkaar te scheiden zijn. Samatha en Vipassana. Je kunt ze
zien als de twee vleugels van een vogel en met slechts één vleugel kan die
vogel niet vliegen. Volksstammen mensen komen naar Thailand om de zogenaamde Vipassana
meditatie retraiteprogramma’s te volgen. En hoe gek het ook klinkt dat is de
tweede stap.
Het begint met Samatha, dat heel grofweg staat voor focus
en ontspanning. En die Samatha gaat over in Vipassana, wat globaal staat voor inzicht
en verbinding met de ademhaling.
In je bed blijven liggen om nog een uurtje langer te
slapen zou je dus kunnen zien als deel van Samatha meditatie. Je kiest toch
immers voor ontspanning? En toch, je slaat de plank er mee mis.
Regelmatig krijg ik de vraag van mensen: “Kunt u mij
helpen hoe ik mijn voortdurende drukke stroom van gedachten kan stoppen? En
nee, beter dat je dat niet doet. Als het verkeerslicht op rood staat nodig ik
je echt uit om er over te denken en te stoppen. We hebben geen knop om dat
denkproces uit te schakelen. We kunnen leren, en dat is niet een eenmalige
bezigheid maar een levenslang verbond met jezelf, om die gedachtestroom te
kalmeren. Met meditatie train je je persoonlijke centrale computer, je geest.
En net zoals je elke dag je lichaam wast of een douche neemt zo verdient
tenminste die geest ook elke dag tenminste een moment je aandacht. Je wilt
immers gezond blijven.
En toch hebben we een knop en we staan daar nauwelijks
bij stil. De Boeddhistische filosofie leert dat we over 8 bewustzijnstoestanden
beschikken. Vijf daarvan, ze worden gemakshalve onze handelsagenten genoemd, schakelen
we elke dag zonder er bij stil te staan uit. Die vijf, gedreven door kijken,
proeven, voelen, horen en ruiken, kunnen dat alleen maar hier en nu. Je kunt
niet in letterlijke zin vooruit kijken of achteruit kijken, niet proeven wat
morgen komt of horen hoe de muziek op het feest volgende week klinkt. Die vijf
zintuigen verbinden je zuiver en alleen slechts met het nu-moment.
En wat die schakelaar dan is? Zodra je je bed in stapt en
gaat slapen dan schakel je die uit. Eigenlijk breng je ze in diepe rust of zeer
diepe sluimerstand.
Het zesde zintuig in de Boeddhistische filosofie is onze
geest (mano-consciousness). En die geest heeft de eigenschap en het vermogen om
zich bezig te houden met het nu, met het verleden en met onze toekomst. Als er
geen ‘nu-signalen’ van onze vijf zintuigen binnen komen dan gaat die geest met
verleden of toekomst aan de haal. Vaak zonder enig verband. We gaan dromen. De
geest kun je immers niet uitschakelen.
Als je je angsten heel diep onderzoekt kom je er
uiteindelijk op uit dat je bang bent om dood te gaan. Het geeft ons onze oerdrift
om te willen overleven, ons te blijven verbinden met de wereld om ons heen. Als
je je bed ’s avonds in stapt, staan de meeste mensen er nooit bij stil dat ze
zonder enige angst een groot deel van hun bewustzijn uit schakelen en de
verbinding met de wereld om ons heen verbreken en met het grootste gemak de
volgende dag misschien niet meer zullen ontwaken. Heel veel verhalen en
ervaringen daar mee ken ik. Geen angst om te slapen en af te schakelen, wel om
dood te gaan.
Tijdens meditatie blijven al onze zintuigen helemaal
bewust werken. Zoals de vlinder die op de foto rust en aandachtig aanwezig
blijft. We geven die genoemde groep van vijf echter een andere tijdelijke
thuisbasis door ons te focussen (vaak op onze neus tip of onze ademhaling). We
proberen onze zintuigen uit de verleidingen te halen en ons te concentreren op
ons zelf. Volledig bewust en aandachtig aanwezig dus. En jawel, dat is toch
echt anders dan slapen.
Fijn dat meer en meer mensen de waarde ontdekken van meer
over deze filosofie te weten te komen en eens even stil te staan bij dat wat er
vrij in de aanbieding is om bewuster, met aandacht en een rustiger hoofd van
binnen, te LEVEN.
Frans Captijn
www.captijninsight.com
Ha Frans, aanvullend: slapen horizontaal, de meeste mensen althans. Mediteren rechtop ruggengraat en chakra's in lijn met aarde en hemel.
BeantwoordenVerwijderen